Eventyrdigteren som vækst-lokomotiv

Når besøgende fra nær og fjern besøger den første H.C. Andersen Festivals i Odense i uge 34, er forventningen, at eventyrdigteren kan være med til at forstærke væksten i Syddanmark.

Det er ikke tilfældigt, at det er aktører inden for erhvervslivet, der har taget det første skridt til den H.C. Andersen Festivals, som finder sted i Odense fra lørdag den 17. august og frem til den 25. august.

For den gamle eventyrdigter er et internationalt stærkt brand for Danmark, og festivalen kan dermed være med til at forstærke det internationale fokus på Odense og regionen.

- Man kan sige, at festivalen kan være med til at få det vækstpotentiale, der ligger i H.C. Andersens eventyrverden, til at folde sig ud som en smuk svane ligesom i eventyret om den grimme ælling, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Produkter ikke gode nok

Det glæder ham, at festivalen er blevet til i et bredt og konstruktivt samarbejde mellem erhvervslivet, Odense Kommune, det eksisterende frivillige foreningsliv, de øvrige festivaler og Region Syddanmark, som har støttet festivalen med 500.000 kroner fra kulturpuljen.

- Når vi vælger at støtte festivalen økonomisk, er det fordi festivalen supplerer de initiativer, som Region Syddanmark tager inden for turisme-området i disse år. Vi ved, at H.C. Andersen er et stort internationalt brand, men vores nuværende H.C. Andersen-produkter lever ikke op til turisternes forventninger, siger regionsrådsformanden.

Nødvendig udvikling

Derfor har regionen opfordret alle de fynske turistvirksomheder til at gå ind i arbejdet med at udvikle både de eksisterende og nye H.C. Andersen-oplevelser.

- Vi har store forventninger til festivalen, som byder på et genkendeligt H.C. Andersen-univers gennem teaterforestillinger, foredrag og guidede ture, og som noget meget vigtigt også tilbyder noget helt anderledes som Street Art, koncerter og lysshow. H.C. Andersen var jo netop nyskabende i sin tid, og det er den ånd, der skal bære festivalen og regionen videre, siger Carl Holst, som taler ved åbningsmiddagen.

Målrettet satsning på turisme

En målrettet satsning på turisme i regionen skal over de kommende tre år øge antallet af turistovernatninger på hoteller, feriecentre, feriehuse, vandrehjem og campingpladser med 700.000.

H.C. Andersen Festivals forventer, at 200.000 gæster vil besøge festivalen i år, og håbet er, at dette tal vil fordobles hen over de kommende fem år.

Ud over festivalen understøtter regionen, at Destination Fyn udvikler flere oplevelser, så turisterne også får mulighed for at opleve den eventyrlige natur, som det sydfynske øhav byder på. Destination Fyn er et samarbejde mellem ni fynske kommuner og turistaktører om videreudvikling af Fyn som rejsemål.

På tilsvarende måde arbejder regionen med at understøtte udviklingen af turismen i de øvrige destinationer i Syddanmark.

Yderligere informationer fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark 4032 5210