Region Syddanmark inviterer førstegangsvælgere til interaktivt vælgermøde

19. november 2013 vil flere nye årgange af unge få mulighed for at stemme for første gang. Desværre viser forskning, at halvdelen af landets unge undlod at stemme ved regionsråds- og kommunalvalget i 2009. Men nu skal det være slut med unges lave valgdeltagelse. Region Syddanmark inviterer derfor regionens uddannelsesinstitutioner til en række interaktive valgmøder i efteråret.

20 interaktive valgmøder for førstegangsvælgere. Det er målet, når Region Syddanmark i disse dage inviterer regionens uddannelsesinstitutioner til interaktivt ungevalgmøde.

Unges valgkryds giver indflydelse

Rækken af interaktive valgmøder er resultatet af et nyt samarbejde mellem Danske Regioner og ungetænketanken YouGlobe. Og formålet med valgmødet er at gøre det klart for de unge, at de selv har politisk indflydelse gennem deres valgkryds.

- Vi vil gerne vise de unge førstegangsvælgere, at et regionsråd tager beslutninger på en lang række områder, som har reel betydning for deres hverdag. Det kunne være kollektiv trafik, uddannelsesplanlægning og placering af sygehuse, siger Carl Holst.

Valgmøde på de unges præmisser

To unge værter fra YouGlobe vil guide eleverne igennem korte film om nogle af de dilemmaer og prioriteringer, som regionspolitikere står overfor.

Via computer eller smartphone kan eleverne undervejs stille spørgsmål, debattere og afgive deres stemme. Spørgsmål, kommentarer og afstemningsresultater vises løbende på salens storskærm. Forløbet har både et fysisk og et virtuelt lag og er bygget op på en måde, der aktiverer eleverne. Efter valgmødet fortsætter debatten på Facebook.

- Ideen er at få de unge til at deltage aktivt i forløbet i valgmødet og dermed motivere dem til at stemme den 19. november, siger Carl Holst.

Lige nu arbejder Region Syddanmark sammen med Danske Regioner og YouGlobe på at få de sidste detaljer på plads. Efter sommerferien vil det blive meldt ud, hvilke 20 syddanske skoler der i løbet af efteråret vil kunne byde både elever og regionsrådskandidater indenfor til interaktiv valgdebat.

Yderligere informationer:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 40 32 52 10