Han skal gøre danske sundheds- og velfærdsløsninger synlige i udlandet

John Jacobsen er manden, der skal markedsføre danske sundheds- og velfærdsløsninger til udlandet. Det sker fra et sekretariat i Forskerparken i Odense.

John Jacobsen er ansat som direktør for Sundheds- og Velfærdskonsortiet, der skal markedsføre og positionere Danmark som en sundheds- og velfærdsnation i absolut verdensklasse. Sekretariatet ligger i Forskerparken i Odense dør om dør med Region Syddanmarks store satsninger på området.

- Vi er glade for at have fået en kapacitet som John Jacobsen til at stå i spidsen for konsortiet. Der venter ham en spændende opgave, hvor han skal øge synligheden af danske velfærdsløsninger og vores lange og gode tradition for samarbejde mellem den private og den offentlige sektor, siger Mariann Fischer Boel, der er formand for Sundheds- og Velfærdskonsortiet.

Godt i gang

Konsortiet er sat i søen af Erhvervs- og Vækstministeriet, og består af mange parter. Syddansk Vækstforum og Region Syddanmark støtter med 4 mio. kr.

- Jeg er sikker på, at konsortiet kommer godt i gang i Forskerparken, hvor der i forvejen er en tæt koncentration af dygtige mennesker, der arbejder med sundheds- og velfærdsinnovation i Region Syddanmark. Et arbejde, der allerede vækker genlyd i resten af Danmark og i Europa, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

International erfaring

Før jobbet som direktør i Sundheds- og Velfærdskonsortiet har John Jacobsen arbejdet 12 år med innovation, salg, marketing og forretningsudvikling i England og Tyskland for både Udenrigsministeriet og private virksomheder. Senest har han arbejdet med at starte det danske innovationscenter i München op, hvor sundheds- og velfærdssektoren er det største forretningsområde.

- Jeg ser meget frem til at etablere og udvikle dette konsortium med base i Odense. Det er et strategisk vigtigt område, og jeg håber, at min internationale erfaring, mit opstartergen og drive kan være medvirkende til at få opbygget et succesfuldt konsortium, der leder til mere internationalt samarbejde, samhandel og virksomhedsetableringer i Danmark, siger John Jacobsen.

John Jacobsen er 40 år og er uddannet cand.merc. fra Copenhagen Business School med speciale i international afsætning.

Sundheds- og Velfærdskonsortiet har til opgave at:

• skabe en fælles, slagkraftig fortælling, der samler de mange, men spredte succeshistorier om danske sundheds- og velfærdsløsninger,
  • understøtte og udvikle projekter, der målrettet placerer Danmark på verdenskortet som et land i den absolutte elite inden for innovative og effektive sundheds- og velfærdsløsninger,
  • fungere som et internationalt udstillingsvindue for initiativer på området,
  • eksponere danske styrker på sundheds- og velfærdsområdet og sikre samarbejde med offentlige og private parter herom,
  • bane vejen for ny eksport og udenlandske investeringer gennem øget internationalt kendskab til danske kompetencer, samt facilitere kontakter og netværk mellem udenlandske beslutningstagere og danske virksomheder, demonstrationsfaciliteter m.m.

Partnerne i velfærdskonsortiet er COWI, Danske Regioner, DI, Falck, KMD, Region Syddanmark, Systematic, samt Fonden til Markedsføring af Danmark, repræsenteret ved Erhvervs- og Vækstministeriet, Udenrigsministeriet, samt Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, tlf. 4032 5210
Formand for Sundheds- og Velfærdskonsortiet Mariann Fischer Boel, tlf. 6018 7919
John Jacobsen, direktør for Sundheds- og Velfærdskonsortiet, tlf. 2369 9437