EU støtter iværksætteri på syddanske skoler

Nyt EU-projekt skal klæde de syddanske folkeskolelærere på til at undervise i iværksætteri. University College Lillebælt leder projektet, som er udviklet sammen med Det Syddanske EU-kontor og har partnere i fem andre EU-lande.

Hvordan underviser man bedst børn og unge i at tænke innovativt og bruge deres iværksættergen?

Det skal det nye projekt ”Young Entrepreneurship – Developing in Action” (YEDAC) nu finde ud af. Projektet, som er et samarbejde mellem partnere inden for uddannelsessektoren i Finland, Bulgarien, Holland, Spanien, Østrig og Danmark, har netop fået 3,6 mio. kr. i støtte fra EU-kommissionen til at undersøge, hvilke undervisningsformer der virker bedst, når der arbejdes med iværksætteri.

Iværksætteri som konkurrenceparameter

Det betyder, at 1.000-1.200 folkeskolelærere og op imod 24.000 elever i hele Europa kan se frem til at få iværksætteri på skoleskemaet, herunder ca. 200 lærere og 4.000 elever fra skoler i Region Syddanmark.

Skolerne skal blandt andet udveksle undervisningsmetoder og teste dem i forskellige undervisningssituationer.

- Støtten til projektet betyder, at vi i tæt samarbejde med folkeskolerne kan udvikle læreres og elevers kompetencer inden for iværksætteri. Meget tyder på, at evnen til at kunne tænke kreativt og innovativt bliver en af de vigtigste konkurrenceparametre i fremtiden, ikke alene for den enkelte elev i folkeskolen, men også for Danmark og Europa i fremtiden, siger Erik Knudsen, rektor for University College Lillebælt.

Regionalt fokus på iværksætteri

YEDAC er udviklet i et tæt samspil mellem University College Lillebælt og Det Syddanske EU-kontor, som ligger i Bruxelles og har til formål at vejlede og hjælpe syddanske partnere med i EU-projekter. Fra politisk hold i Syddanmark er der tilfredshed med, at det lige netop er lykkedes på iværksætter-området:

- Kommissionens godkendelse passer som fod i hose til regionens stærke nationale og europæiske profil på iværksætteri. Der er ingen tvivl om, at Region Syddanmarks udnævnelse som Europæisk Iværksætterregion 2013 har spillet positivt ind på bedømmelsen af projektet, og omvendt har den stærke regionale profil nu fået en ekstra fjer i hatten med godkendelsen af YEDAC, fortæller Karsten Uno Petersen, regionsrådsmedlem i Region Syddanmark og medlem af Det Syddanske EU-kontors bestyrelse og EU’s Regionsudvalg.

De første aktiviteter går i luften i november, og projektet løber herefter i tre år. Mens University College Lillebælt har ansvaret som projektleder, skal Det Syddanske EU-kontor medvirke til løbende at kommunikere resultater og erfaringer ud til resten af Europa.

Yderligere oplysninger fås hos:

Karsten Uno Petersen, regionsrådsmedlem i Region Syddanmark og medlem af Det Syddanske EU-kontors bestyrelse og EU’s Regionsudvalg, tlf. 21 63 11 93
Erik Knudsen, rektor, University College Lillebælt, tlf. 63 18 36 02
Jonas Groes, direktør , Det Syddanske EU-kontor, tlf. +32  477 778 533