Region Syddanmark dobbelt-nomineret til digitaliseringspris

To ud af tre nomineredeprojekter i velfærdskategorien til årets digitaliseringspris er fra Region Syddanmark. En af de nominerede er den telemedicinske nytænkning, Patient-Kufferten, hvor patienter ved hjælp af videosamtale kan få flyttet en del af behandlingen til eget hjem. Den anden er Region Syddanmarks nye mobil-app ”Akuthjælp”, hvor man blandt andet kan se de aktuelle ventetider på regionens skadestuer via sin mobiltelefon.

Innovation er at tænke nyt. Få ideer, som ikke er set før og føre dem ud i livet. Og det er Region Syddanmark god til på velfærdsområdet. Nomineringerne til årets digitaliseringspris er netop blevet offentliggjort, og Region Syddanmark står for to ud af tre nomineringer i kategorien ”velfærdsprisen”.

Kan det betale sig at køre lidt længere, mod så at få langt kortere ventetid til skadestuen? Det er en af filosofierne bag Region Syddanmarks app ”Akuthjælp”, som har fået en rigtig god modtagelse hos borgerne. Den gør det muligt via sin mobiltelefon at se, hvor lang ventetid der er på regionens skadestuer, og derved selv finde ud af, hvordan man hurtigst får hjælp, når uheldet er ude.

App’en blev lanceret i januar og er blevet downloaded fra App Store og Android Market flere end 50.000 gange. Nu er app-en nomineret til digitaliseringsprisen i kategorien velfærdsprisen.

Patient-Kuffert giver færre genindlæggelser

Det samme erRegion Syddanmarks”Patient-Kuffert”. Den er udviklet på OUH, og har tidligere gået under navnet KOL-kufferten, fordi de første patienter, som tog den i brug, netop var KOL-patienter (patienter med kronisk obstruktiv lungelidelse).

Nu er den blevet testet, evalueret og taget i drift, så den er en del af behandlingerne på sygehuset, hvilket har betydet større patienttilfredshed og færre genindlæggelser.

Del af sundhedsvisionen

Regionens formand, Carls Holst (V) glæder sig over nomineringerne.

- Region Syddanmark har fået to ud af tre nomineringer til digitaliseringsprisen i velfærdskategorien, og det vidner om, at vi er helt i front, når det handler om at tænke innovativt og sætte borgerne i centrum. Vi har i en årrække sat fokus på innovation, og det begynder borgerne nu at nyde godt af, siger Carl Holst.

Digitaliseringsprisen har i år modtaget 43 indstillinger, hvoraf 19 er til velfærdsprisen, som de to syddanske projekter er nomineret i. De øvrige projekter er indstillet i kategorien effektiviseringsprisen.

Prisen bliver overrakt i forbindelse med konferencen ”Digitaliser Danmark” den 20. marts i Musikhuset i Århus.

Fakta:

Digitaliseringsprisen.

Digitaliseringsprisens formål er at fremme digitaliseringen af den offentlige sektor, da innovativ it-udnyttelse både øger effektiviteten i det offentlige og forbedrer service-niveauet for borgerne. Digitaliseringsprisen 2012 er et initiativ fra Digitaliseringsstyrelsen, Danske Regioner, KL, CEDI, KMD, HP og Rambøll Management Consulting.

Prisen er blevet uddelt i 2004, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011.

Det er anden gang, at kategorien ”velfærdsprisen” er med i uddelingen. Sidste år var der 10 indstillinger. I år kom der 19, hvilket vidner om, at der generelt er en stigning i de borgerrettede velfærdsteknologiske projekter.

Sådan henter du app’en.

• Region Syddanmarks akuthjælp-app er gratis og fås til både iPhone og Android. Du kan hente akuthjælp-app'en på flere måder
  • Via App Store eller Android Market, søg på akuthjælp

Send en sms til 1272 med teksten: hentapp akuthjælp