Sygehuset i Vejle skal behandle kræftpatienter

Regionsrådet i Region Syddanmark har besluttet sig for, hvilke patienter sygehuset i Vejle skal behandle i fremtiden.

Sygehuset i Vejle skal i fremtiden være specialsygehus og stå for udredning og behandling af kræftpatienter, tage sig af mange planlagte operationer og fungere som et veludbygget basissygehus.

Det fremgår af den profil for sygehuset i Vejle, som regionsrådet vedtog mandag den 25. juni.

- Regionsrådet har nu lagt skinnerne for, hvordan sygehuset i Vejle skal udvikle sig frem mod 2020. Det betyder, at vi i detaljen nu kan koordinere opgavefordelingen mellem specialsygehuset i Vejle og akutsygehuset i Kolding og få planlagt flytninger og byggerier i god tid. Det er sund fornuft og kommer i sidste ende patienterne til gode, siger Stephanie Lose (V), der er formand for innovationsudvalget i Region Syddanmark.

Tre opgavesøjler

Regionsrådet har besluttet, at sygehuset får tre opgavesøjler. Det drejer sig om:

- Udredning og behandling af kræftpatienter
- Planlagte operationer og behandling inden for specialerne: ortopædkirurgi, medicin, urinvejssygdomme, hjertemedicin og øjensygdomme
- Behandling af visiterede akutte medicinske/hjertemedicinske patienter

Med disse opgaver forventes sygehuset i Vejle at få lidt færre senge end i dag – nemlig omkring 170 og cirka det samme antal ambulante besøg som i dag – nemlig omkring 220.000. Sygehuset får altså en fremtid med mange ambulante patienter.

Efter de nuværende planer kommer udviklingen af sygehuset i Vejle til at foregå i to etaper. I 2015-2016 forventes neurologien og akutfunktionerne at flytte fra Vejle til sygehuset i Kolding. Sideløbende flytter behandlingen af urinvejssygdomme og lungepatienter fra Fredericia til Vejle. Anden flytterunde finder sted i 2020, hvor behandlingen af øre-næse-hals-patienter rykker fra Vejle til Kolding.

Fortsat døgnåben skadestue i Vejle

Ifølge profilen vil sygehuset i Vejle fortsat have en døgnåben skadestue. Planen for specialsygehuset i Vejle indebærer, at sygehusfunktionen i Fredericia flytter fra sygehuset der i 2016. Det er dog ikke afgjort, hvad der skal ske med skadeklinikken på sygehuset i Fredericia.

- I regionsrådet har vi aftalt, at vi ikke tager stilling til fremtiden for skadeklinikken i Fredericia nu. Her afventer vi en drøftelse i den politiske styregruppe, som Region Syddanmark og Fredericia Kommune har etableret, siger Stephanie Lose.

Det forventes, at sygehuset i Vejle vil have cirka det samme antal medarbejdere som i dag. Medarbejderne på de afdelinger, som flytter, følger som udgangspunkt med deres opgaver. Desuden gælder jobgarantien fortsat. Den betyder at medarbejdere, der bliver berørt af strukturændringer, bliver tilbudt andet arbejde i regionen.

I løbet af efteråret inviterer sygehuset i Vejle til et åbent hus-arrangement.

Fakta:

Sygehuset i Vejle er en del af Sygehus Lillebælt, som også omfatter sygehusene i Kolding, Fredericia, Middelfart og Give. Sygehus Lillebælts samlede budget er på 3 mia. kr., og sygehuset har 4.398 fuldtidsansatte – heraf er 2.371 ansat på sygehuset i Vejle.

Yderligere oplysninger:

Formand for innovationsudvalget, Stephanie Lose, Region Syddanmark, mobil 25 33 09 82.
Sundhedsdirektør Jens Elkjær, Region Syddanmark, mobil 29 46 71 25