Regionen ønsker medarbejdere i balance

Nyt partnerskab imellem Region Syddanmark og DGI-huset i Vejle skal hjælpe ansatte i regionshuset til god balance mellem arbejds- og privatliv.

De cirka 800 medarbejere i regionshuset i Vejle får i de kommende måneder adgang til at prøve en række forskellige trænings- og motionsaktiviteter af.

Region Syddanmark og DGI-huset har nemlig indgået et partnerskab, som har til formål at fastholde regionens ansatte som glade, sunde og effektive medarbejdere.

Frokost-fitness

Regionshuset har fået penge til projektet fra en central balancepulje, som regionsrådet har oprettet ved at afsætte 50 kr. pr. medarbejder. Ønsket er, at tilbuddet hjælper medarbejderne med at finde de aktiviteter, der passer dem bedst – og forhåbentlig inspirerer til at fortsætte med en eller flere aktiviteter på egen hånd.

Ud over træning og motion tilbyder DGI-huset praktiske tips og tricks til at få mentalt overskud i hverdagen. Der skal bl.a. uddannes fitness-ambasssadører, som kan sætte gang i frokost-fitness i regionshusets afdelinger.

- Frokost-fitness er et koncept med enkle, men effektfulde øvelser, som nemt kan udføres i pausen, fortæller idrætschef Hanne Duus Nielsen fra DGI-huset i Vejle.

Skal give fysisk og mentalt overskud

Aftalen med DGI-huset er led i et større projekt, som skal hjælpe regionens medarbejdere og ledere med at holde balancen imellem arbejdsliv og privatliv. Initiativerne udspringer af de forhold, som ifølge medarbejderne selv giver grobund for ubalance i hverdagen.

Det drejer sig eksempelvis om vanskeligheder ved mentalt at slippe arbejdet i fritiden, træthed og manglende fysisk aktivitet. Balanceprojektet fokuserer derfor på tiltag, som kan skabe fysisk og mentalt overskud.

Tilbud tæt på

- Partnerskabsaftalen med DGI-huset får en vigtig rolle i vores balanceprojekt. DGI-huset har et godt koncept, som, vi tror, passer til vores behov på nuværende tidspunkt, siger HR-direktør i Region Syddanmark, Carsten Søgaard.

- Og så er det en fordel for os, at det ligger så tæt på regionshuset, påpeger han.

Ud over aftalen med DGI-huset omfatter balanceprojektet foredrag for regionshusets ansatte af bl.a. professor Steen Hildebrandt fra Institut for Ledelse på Aarhus Universitet.