Welfare Tech Invest hjælper sønderjysk iværksætter

Den syddanske lånefond, Welfare Tech Invest, har gennem det seneste halve år hjulpet virksomheden HeCare Aps med at lave en udviklingsplan. Nu er Sønderborg-virksomheden klar til international ekspansion.

HeCare Aps er en velfærdsteknologi-virksomhed, der er i gang med et internationalt gennembrud. Det første skridt i den retning er allerede taget, idet en nyudviklet selvkørende patientlift til forflytning af tunge og immobile patienter, nu er godkendt til salg i EU og på det amerikanske marked, og der er allerede leveret til hospitaler i USA.

- HeCare er et rigtig godt eksempel på en velfærdsteknologisk iværksættervirksomhed som blandt andet via samarbejde med Sønderborg Kommune har udviklet et unikt produkt, der kan gøre det godt på eksportmarkederne. Det er en fornøjelse at se, at virksomhedens internationale gennembrud nu kan realiseres med risikovillig kapital fra Welfare Tech Invest. Det bekræfter mig i, at Syddansk Vækstforum tog en klog beslutning, da vi besluttede at etablere en kapitalfond med fokus på velfærdsteknologi, siger Carl Holst (V), der er formand for Syddansk Vækstforum.

På jagt efter ambitiøse iværksættere

Welfare Tech Invest er skabt på initiativ af Region Syddanmark og hjælper iværksættere med støtte til forretningsudvikling og kapital. WTI råder over 75 mio. kr. til velfærdsteknologiske iværksættervirksomheder i hele regionen og 20 mio. kr. til iværksættere inden for alle brancher i regionens yderområder.

- Vi er på jagt efter ambitiøse iværksættere med perspektivrige projekter, der kan blive til stærke virksomheder, der skaber vækst i Region Syddanmark, fortæller Mads Rasmussen fra Accelerace Management A/S, der driver kapitalfonden for Region Syddanmark.

- Vi arbejder som et team sammen med iværksætterne. Både med udvikling af en forretningsplan, der kan føre til finansiering af selskabet, men også omkring gennemførsel af konkrete aktiviteter i virksomhedens udvikling. Vi slipper ikke, før virksomheden har en god og gennemarbejdet strategi, en organisation der kan gennemføre planen og har den nødvendige kapital til rådighed. Målet er at skabe selvkørende virksomheder med stort vækstpotentiale, siger Mads Rasmussen, der fremhæver samarbejdet med Gramkow-familien og Chrispa ApS som et mønster eksempel på et samarbejde mellem en iværksættervirksomhed og kapitalfonden.

I samarbejde med plejepersonale

- Vi er blevet hjulpet hele vejen igennem, og uden det tætte samarbejde gennem 4-5 måneder og hjælp i praksis var HeCare næppe nået så langt, fortæller Asger Gramkow fra HeCare Aps. Han tøver ikke med at anbefale et samarbejde med Welfare Tech Invest til andre ambitiøse iværksættere.

Udviklingen af produktet er i høj grad sket i samarbejde med plejepersonale fra Sønderborg Kommune, som undervejs har udfordret virksomheden til at skabe et godt produkt, der afspejler brugernes krav i alle detaljer – og som nu har ført til distributionssamarbejdet med norske Handicare AS, der gennem sin globale tilstedeværelse skaber grobund for at HeCare kan realisere eksportpotentialet og dermed skabe vækst og fremtidige arbejdspladser i regionen.