Borgermøde om retspsykiatri i Middelfart

Region Syddanmark inviterer til borgermøde om den kommende retspsykiatri, der skal samles i Middelfart fra efteråret 2013. På mødet vil der blive fortalt om planerne med retspsykiatrien; hvilke tanker gør regionen sig i forhold til behandling og sikkerhed; hvordan kommer byggeriet til at se ud, og der vil være rig lejlighed til at stille spørgsmål.

Borgermødet finder sted:

Mandag 21. november 2011 kl. 19-21 i psykiatrisk afdeling, Østre Hougvej 70, 5500 Middelfart.

På mødet vil regionsrådsformand Carl Holst (V) fortælle om de politiske visioner bag den nye retspsykiatri. Ledende overlæge Peter Fristed og oversygeplejerske Isabel Gindeberg vil fortælle om byggeri, sikkerhed og den retspsykiatriske patient.
PsykInfo er tilstede med en stand. Aftenen afsluttes med en spørgerunde.

Pressen er velkommen.

Fakta

Region Syddanmarks psykiatriplan ”Fremtidens Psykiatri” blev vedtaget af regionsrådet i 2007. Et element i denne plan er at samle retspsykiatrien i Middelfart.

I alt skal der være 70 retspsykiatriske døgnpladser foruden en almenpsykiatrisk afdeling med 36 pladser.

Ud af de retspsykiatriske døgnpladser skal 14 være private to-værelsesstuer, hvor anbringelsesdømte patienter efter en periode kan flytte over i.

Foruden ombygning af eksisterende arealer udvides der med ca. 8.500 kvadratmeter.

Resultatet bliver en moderne retspsykiatri, hvor behandling og sikkerhed vil gå hånd i hånd. Der vil blive lagt vægt på den gode relation mellem patient og medarbejder og på varierede fritidsaktiviteter, blandt andet i form af voksenundervisning, træningskøkken og sportshal.

Der vil være gængse fysiske sikkerhedsforanstaltninger i form af en fire meter høj facade, der er designet til at modstå flugtforsøg. Murene omkring retspsykiatrien vil være videoovervågede og belyst. Der vil være elektronisk adgangskontrol og et privat vagtværn vil overvåge området ved hjælp af kameraerne.

Den samlede pris er knap 237 millioner kroner.

Byggeriet forventes at stå færdigt i efteråret 2013.