Ny direktør klar til Sydvestjysk Sygehus

Region Syddanmark har ansat Anders Wang Maarbjerg som ny direktør på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg.

Anders Wang Maarbjerg tiltræder som direktør på Sydvestjysk Sygehus. Han forlod Region Syddanmark og jobbet som afdelingschef for Sundhedsøkonomi, da han i foråret 2010 blev vicedirektør på Sygehus Syd i Region Sjælland. Nu er han atter klar til at gøre en forskel i det syddanske og nærmere bestemt på Sydvestjysk Sygehus.

Her skal han blandt andet være med til at varetage den videre etablering af den fælles akutmodtagelse, men også koncentrere sig om udbygningen og renoveringen af sygehuset. Sammen med sine kolleger i sygehusledelsen har han desuden ansvar for gennemførelsen af sygehusets overordnede strategi, for at skabe sikker drift og sund økonomi samt sørge for kompetenceudvikling på alle niveauer i organisationen.

- Sydvestjysk Sygehus står over for nogle spændende udfordringer, som jeg glæder mig til at møde – nybyggeri, udvikling af samarbejdet om det akutte patientforløb og en stigende efterspørgsel på sygehusydelser blandt borgerne. Vi er midt i en stor kulturel forandring, som påvirker hele sygehusets måde at arbejde og samarbejde på, men som samtidig er grundlaget for, at sygehuset fortsat kan udvikles under de vilkår, der i dag er for sundhedsvæsenet, siger Anders Wang Maarbjerg.

De rette kompetencer

Anders Wang Maarbjerg er 44 år og uddannet cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet. Han har mange års erfaring med sundhedsområdet blandt andet fra tiden på Sygehus Syd og i Region Syddanmark, men også fra sine godt syv år i Vejle Amts Sundhedsforvaltning – først som økonom, sidenhen vicekontorchef og sidst som konstitueret kontorchef.

- Jeg glæder mig til at samarbejde med Anders Wang Maarbjerg. Han har foruden et solidt kendskab til sundhedsvæsenet også de rette ledelsesmæssige erfaringer, som stillingen kræver. Og så har han et indgående kendskab til Syddanmark både fra sin tid i Regionen og i Vejle Amt. Jeg er overbevist om, at Anders Wang Maarbjerg kan gøre en forskel på Sydvestjysk Sygehus og glæder mig til at se hans kompetencer i spil, siger sundhedsdirektør Jens Elkjær, Region Syddanmark.

Anders Wang Maarbjerg tiltræder den 1. maj 2011 og bliver en del af sygehusdirektionen, der også består af lægefaglig administrerende direktør Bjarne Normark og sygeplejefaglig direktør Birthe Mette Petersen.

Fakta om Anders Wang Maarbjerg:

Anders Wang Maarbjerg er uddannet cand.scient.pol. Han har tidligere haft følgende beskæftigelser:

2010: Vicedirektør på Sygehus Syd, Region Sjælland.
2006: Afdelingschef for Sundhedsøkonomi, Region Syddanmark.
2006: Konstitueret kontorchef i Sundhedsforvaltningen, Vejle Amt.
2003: Vicekontorchef i Sundhedsforvaltningen, Vejle Amt.
2000: Økonom i Sundhedsforvaltningen, Vejle Amt.
1998: Fuldmægtig i Psykiatriforvaltningen, Vejle Amt.
1997: Evaluator på Center for Evaluering, Psykiatrien i Århus Amt.

Privat er Anders Wang Maarbjerg bosat i Juelsminde med sin kone og parrets to børn.