Vejen er banet for gode idéer til Haderslev Sygehus

Den gode idé skal ikke lide under problemer med lokalplaner eller andre administrative forhindringer, når det gælder den fremtidige anvendelse af Haderslev Sygehus.

Det besluttede politikere fra Region Syddanmark og Haderslev Kommune på et styregruppemøde onsdag den 29. juni. Her slog begge parter fast, at man vil strække sig langt for at gennemføre den bedste idé.

- Vi er enige om at sikre så smertefri en proces som muligt. Regionens klare prioritering er, at der på ny skabes vækst og arbejdspladser i Haderslev, og det forslag, som kan sikre dette, skal have optimale vækstbetingelser, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Turbo på konkurrrence

På mødet besluttede region og kommune at sætte turbo på den projektudviklingskonkurrence, som skal munde ud i den bedste idé. Som noget nyt blev partnerne enige om, at finansieringen af projektidéen skal være på plads, når den lægges frem i konkurrencen. Er forarbejdet gjort godt, vil myndighederne til gengæld være meget lydhøre.

- Som planmyndighed vil Haderslev Kommune indgå åbent og konstruktivt i at skabe rammerne for de projektidéer, der kommer. Vi er glade for det gode samarbejde med regionen om den fælles sag, og vi er sikre på, at vi går i den rigtige retning, siger H. P. Geil (V), 1. viceborgmester i Haderslev Kommune.

Regionens bygherrerådgiver Bascon vil efter sommerferien intensivere dialogen med arkitekter og investorer, der kan have interesse i at deltage i projektudviklingskonkurrencen. I oktober 2011 vil den politiske styregruppe tage stilling til den endelige udformning af konkurrencen.