Regionen efterlyser borgernes ideer

I 2013 lukkes den sidste afdeling på Augustenborg Sygehus og de smukke bygninger med den enestående historie skal have nyt liv med nye aktører.

- 2013 er faktisk lige om hjørnet, og det er vigtigt, at vi får borgerne på banen så tidligt i processen som muligt. Det er helt afgørende, at vi får alle ideer og forslag på bordet, så vi ved, at den endelige beslutning også er den rigtige beslutning, understreger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Derfor inviterer Region Syddanmark til informationsmøde i Augustenborg 12. januar 2010. Her kan interesserede borgere blive informeret om fremgangsmåden for lukningen, og hvordan de selv kan blive aktive medspillere i den videre proces. På mødet vil der blive fortalt om bygningerne, så deltagerne får en fornemmelse af, hvad de kan bruges til.

Idéer på nettet

Mødet vil også byde på en introduktion til et debatforum på nettet, som gik i luften i starten af september. Formålet er at give borgerne en brugervenlig mulighed for at lufte deres forslag til, hvordan området og slottet også fremover bliver et aktiv for byen og regionen.

Sønderborgs borgmester Aase Nyegaard (L) tror på, at borgernes engagement vil medføre et talstærkt fremmøde, og at mange vil tage udfordringen op og bidrage med deres ideer via det nye debatforum på nettet.

- Udfordringen er nu at finde den helt rigtige løsning, som kan give området og kommunen et løft, siger altså Sønderborgs borgmester Aase Nyegaard.

Kun fantasien sætter grænser

De fremtidige anvendelsesmuligheder af bygningerne er mange, og det bemærker også Orla Madsen, som er direktør for Museum Sønderjylland og som sidder med i styregruppen.

- For mig at se er det kun fantasien, der sætter grænserne. Vi står med et stykke danmarkshistorie i hænderne i form af nogle helt unikke bygninger og attraktive omgivelser, som kan bruges til et væld af formål udtaler direktør for Museum Sønderjylland Orla Madsen.

Informationsmødet holdes på Augustenborg Slot onsdag den 12. januar 2011 kl. 17.00 til 19.00. Overinspektør Peter Dragsbo viser rundt på slottet fra kl. 16.15.

Fakta

Augustenborg Sygehus lukkes som en konsekvens af den nye sygehusstruktur for Region Syddanmark, som regionsrådet vedtog i december 2007. Lukningen sker gradvist og sidste afdeling lukkes i 2013.