Børn hopper nye oplevelser i møde

Interaktiv trampolin kombinerer innovation, leg og motion

Syddanske børn kunne i sidste uge teste en ny såkaldt interaktiv trampolin.

Trampolinen er et resultat af projektet "Leg og Læring", som er støttet af Region Syddanmark. Et af projektets formål er at give virksomheder ny viden og kompetencer til at udvikle innovative og oplevelsesbaserede tilbud til børn og unge.

Fire drenge fik røde kinder, og pulsen sat i vejret, da de i fredags afprøvede den interaktive trampolin i Legelandet i Vejle.

- Hop så hurtigt I kan hele tiden, opfordrede niårige Joshua Kjær Young forpustet sine venner, imens han holdte øje med en lille lysende lampe på trampolinens kant.

Drengene var i gang med at teste et af fire spil på trampolinen, hvor målet er at hoppe så meget, man kan, indtil trampolinen er fodret med nok energi.

Efter nogle minutter kastede drengene sig træt ned på trampolinen, og responsen på deres mange hop var kontant. Lampen lyste i forskellige farver og fortalte, at de havde vundet spillet.

Niårige Joshua Kjær Young (liggende) testede i sidste uge den nye interaktive trampolin sammen med sine kammerater. Foto: Jørgen Diswal

Det er de tre til 12-årige, der skal få glæde af den interaktive trampolin, som er den første af sin slags. Trampolinen er udviklet af firmaerne PlayAlive A/S og PE-redskaber A/S i samarbejde med Syddansk Universitet. I sidste uge havde de stillet trampolinen op, så Legelandets besøgende børn kunne afprøve den.

- Formålet har været at skabe et produkt for børnene, der kombinerer bevægelse og leg – og dermed skaber større sundhed, siger Lars Elbæk, som udover at være leder af projektet også er forsker ved Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet.

Ønsket bag den interaktive trampolin er at skabe en mere alsidig måde at kombinere motion og spil. Trampolinen har fire spil, som bliver styret af censorer, der kan måle hoppekraft, frekvens og hastighed. Igennem spillene kan børnene blandet andet komponere musik, alt efter hvor de hopper, eller holde liv i trampolinens lamper ved at hoppe i længere tid.

- Gevinsten er glade og sunde børn, fortæller Lars Elbæk.

Projektleder Lars Elbæk (tv) glæder sig over den interaktive trampolin, som kombinerer innovation, leg og motion. Foto: Jørgen Diswal

Baggrund

Region Syddanmark bevilligede i 2008 cirka 23,5 millioner kroner til projektet "Leg og læring". Projektet er inddelt i tre områder (Turisme og oplevelser, krop og bevægelser og arkitektur og design). Projektet skal yderligere være med til at skabe mere vækst i turismeerhvervet.

Den interaktive trampolin er den første af sin slags og er under testning.