Første spadestik til en ny tilværelse

Beboerne på institutionen Engbo i Nyborg får nye boliger, og mandag den 15. august blev første spadestik taget. Spadestikket kunne ikke være bedre planlagt denne formiddag. Nattens forudgående regnvejr havde gjort jorden tilpas blød, og netop som regionsrådsformand Carl Holst (V) tog spaden i hånden, brød solen gennem de tunge regnskyer.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) tog første spadestik til de nye boliger på institutionen Engbo i Nyborg. (Foto: Jørgen Diswal).

Regionsrådsformandens spadestik markerede, at Region Syddanmark nu giver plads til byggefolk og store maskiner på området ved Skaboesvej i Nyborg.

Bedre rammer om hverdagen

- Spadestikket er et udtryk for en god og spændende fremtid for svage medborgere med et stort plejebehov. De nye boliger giver forbedrede rammer om dagligdagen, hvad enten man er beboer, pårørende eller personale, sagde Carl Holst til en begyndelse i sin tale og fortsatte:

- Vi er alle forskellige som mennesker, og på den måde er vi alle noget særligt. Og netop derfor skal der være plads til os hver især – til vores forskellige behov, ønsker og udfoldelsesmuligheder. Der skal være plads til og respekt for den enkelte. Tak til alle for jeres engagement.

50 gæster til spadestik

Forinden havde forstanderen for Engbo, Torben Bøge Mikkelsen, budt velkommen til de omtrent 50 fremmødte gæster.

To-værelses med eget bad

Byggeriet begynder nu, og om cirka et år kan udviklingshæmmede fra institutionen Engbo flytte ind i 32 helt nye boliger. Hver enkelt beboer får en bolig med to værelser og eget badeværelse. Der vil være fire afsnit med hver otte boliger og fællesfaciliteter.

Hjælp til selvhjælp

I cirka halvdelen af boligerne etableres der loftlifte, som dækker hele rummet i både sove- og badeværelser, og der gøres klar til det samme i de øvrige boliger. Alle badeværelser udstyres med særligt, handicapvenligt inventar. Boligerne indrettes, så beboerne i så høj grad som muligt kan være selvhjulpne.

Byggeriet kommer til at koste knap 45 millioner kroner.