900 millioner til Kolding Sygehus

Et brev med en anbefaling fra regeringens ekspertudvalg vil over de kommende år udløse en udbygning af Kolding Sygehus til i alt 900 millioner kroner. Brevet er sendt til regeringen fra det såkaldte Erik Juhl-udvalg, der vurderer de danske regioners sygehusprojekter, og udvalgets positive melding glæder regionsrådsformand, Carl Holst (V).

- Jeg er rigtig glad for, at borgerne i og omkring Trekantsområdet får et sygehus i topklasse med en fælles akutmodtagelse. Det er et byggeri, der giver mening for borgerne, regionen og heldigvis også regeringen, siger Carl Holst.

Dermed følger ekspertudvalget Region Syddanmarks oplæg om at gøre Kolding Sygehus til et af regionens akutsygehuse. Budgettet på 900 millioner kroner inkluderer udgifter til IT, apparaturer og inventar. Heraf skal regionen selv finansiere cirka 40 procent.

- Udvalgets beslutning bekræfter, at vi i regionsrådet har set rigtigt, når vi har besluttet, at Kolding Sygehus skal være et akutsygehus, og jeg er glad for, at udvalget tilmed har godkendt projektet med det budget, som vi har fremlagt, siger Carl Holst.

Byggeriet af Kolding Sygehus omfatter blandt andet en helt ny fælles akutmodtagelse og en ny sengebygning. Konkret skal der nybygges cirka 29.000 kvm. og ombygges cirka 33.000 kvm. Kolding Sygehus’ areal udgør i dag 94.400 kvm. Sygehuset forventes at stå færdigt i 2016.

I forlængelse af ekspertudvalgets anbefaling, offentliggør Region Syddanmark tirsdag 28. september vinderen af projektkonkurrencen for udbygningen.