Nye værelser på patienthotellet

Den røde snor blev klippet og så var tilbygningen af patienthotellet indviet. Det skete lige godt et år efter, at det første spadestik blev taget – eller første hug med hammer, som det var.

- Mine børn har fået den hammer, jeg slog muren i stykker med den dag, sagde regionsrådsformand Carl Holst (V), da han indledte sin tale.

- Det forgyldte på hammeren er med tiden faldet af, og mine børn har indset, at det ikke var en guldhammer, som de ellers troede det var. Men med det vil jeg sige: Det, vi indvier her i dag, er ikke en tom skal. Der er noget indhold, der oprigtigt viser ind i fremtiden, og som passer til den måde, behandlingen tilrettelægges i dag, og den måde samarbejdet mellem afdelinger foregår.

Indvielsen af patienthotellets ombygning fandt sted onsdag  27. oktober 2010, hvor regionsrådsformand Carl Holst (V)  klippede den røde snor. Til venstre ses hotelchef Anne  Kragh-Sørensen, og til højre, administrerende  sygehusdirektør Jane Kraglund. Fotos: Jørgen Diswal

Indvielsen af patienthotellets ombygning fandt sted onsdag 27. oktober 2010, hvor regionsrådsformand Carl Holst (V) klippede den røde snor. Til venstre ses hotelchef Anne Kragh-Sørensen, og til højre, administrerende sygehusdirektør Jane Kraglund. Fotos: Jørgen Diswal

Patienthotellet har fået tre nye etager bygget ovenpå, så der i dag er otte etager, og 178 værelser i stedet for 120. Desuden er hotellets køkken og spisesalon blevet udvidet. Udvidelsen er sket for at give plads til det stigende antal brugere af patienthotellet.

Nyt OUH i vente men ikke spild af penge

Flere har under byggeperioden undret sig og spurgt, hvorfor Region Syddanmark bruger penge på at udvide patienthotellet på OUH, når man planlægger at bygge et helt Nyt OUH i den sydlige del af byen om nogle år. Svaret på dette havde Carl Holst også tænkt ind i sin tale:

- Der er patienter her og nu, der også skal have en god og førsteklasses behandling. Derfor kan vi ikke vente, og derfor er det ikke spild af penge, når vi nu udvider patienthotellet – heller ikke selvom fremtiden ligger derude. Hvis vi jager patienter og medarbejdere væk herfra, så er der heller ingen, der vil følge med derud, når tiden kommer, pointerede regionsrådsformanden.

- Tankegangen bag patienthotellet svarer til den ændrede  måde at drive hospital på i dag, hvor fokus er på behandlingen  og på accelererede forløb i modsætning til tidligere, da patient- erne typisk lå i sengen i længere tid under egentlige  indlæggelser, sagde administrerende sygehusdirektør Jane Kraglund.

- Tankegangen bag patienthotellet svarer til den ændrede måde at drive hospital på i dag, hvor fokus er på behandlingen og på accelererede forløb i modsætning til tidligere, da patient- erne typisk lå i sengen i længere tid under egentlige indlæggelser, sagde administrerende sygehusdirektør Jane Kraglund.

Flere projekter i gang på OUH

Region Syddanmark planlægger at bygge et helt nyt OUH, men indtil da er det vigtigt, at hospitalet følger med tiden og fortsat leverer en tidssvarende behandling. Udover tilbygningen på patenthotellet er man i gang med at bygge et nyt parkeringshus, som skal stå færdigt næste sommer. Derudover bliver der i november 2010 holdt rejsegilde på en ny stor akutmodtagelse på OUH, der vil være omdrejningspunktet for den måde, man fremover vil modtage de akutte patienter.

Erfaringen med nybyggerierne vil man kunne bruge i forhold til det nye OUH, ligesom man regner med, at det engang vil blive nemmere at sælge nyrenoverede eller nye bygningsmasser, frem for gamle og nedslidte.

Det nye OUH forventes at stå færdigt tidligst i 2018.

Opholdsstue på det ombyggede patienthotel.

Det ombyggede patienthotel på OUH Patienthotellet på OUH er blevet tre etager højere.