Akutbilen i Sønderborg er blevet døgndækkende

De blå blink på toppen af Sønderborgs akutbil kan fremover lyse himlen op i alle døgnets 24 timer.

Tirsdag den 4. maj markerede formanden for udvalget vedrørende den præhospitale indsats, Thyge Nielsen (V), overgangen til dækningen sammen med Sønderborgs borgmester Aase Nyegaard (L) og Falcks regionsdirektør Erik Møberg.

Formanden for det præhospitale udvalg i Region Syddanmark, Thyge Nielsen (V) klipper den røde snor. Fotos: Jørgen Diswal

- Det er vigtigt, at vi alle er trygge ved vores sundhedsvæsen, og noget af det vigtigste er, at vi ved, at hjælpen er nær, når uheldet er ude. Det er nemlig afgørende med hurtig og kompetent hjålp, når uheldet sker. Vi synes, at Sønderborg-området får et serviceløft ved, at ordningen gøres døgndækkende, sagde Thyge Nielsen i sin tale.

Paramedicinerne Susanne Bech Mikkelsen og Thorben Szemeitat får fremover mulighed for at betjene Sønderborgs borgere 24 timer i døgnet.

Han benyttede også lejligheden til at takke de medarbejdere, som bemander akutbilen for indsatsen. Selvsamme medarbejdere har haft særdeles travlt, da de fra 1. maj til indvielsen den 4. maj har rykket ud hele 16 gange og dermed understreget akutbilen berettigelse.

Stationsleder i Sønderborg, Jesper Stig Andersen, bød velkommen til indvielsen, og desuden var der taler af Jørgen Jørgensen (SF), der er formand for Social- og Sundhedsudvalget i Sønderborg Kommune, Falcks regionsdirektør Erik Møberg samt paramediciner Susanne Bech Mikkelsen.

Thyge Nielsen får en introduktion til akutbilen af paramediciner Susanne Bech Mikkelsen.

Efterfølgende lod paramedicinerne de fremmødte gæster kigge nærmere på akutbilen og dens udstyr. Noget som blandt andet regionsrådsmedlemmerne John Lohff (K) og John Hyrup Jensen (SF) benyttede sig af.

Med indvielsen af akutbilen i Sønderborg er Region Syddanmark nået op på 6 døgnbemandede akutbiler. Dermed er det kun akutbilen i Haderslev, der mangler at blive døgndækkende.