Haderslev bør være center for objektiv sagsbehandling

Center for objektiv sagsbehandling for hele Region Syddanmark bør ligge i Haderslev. Det foreslår Region Syddanmark i et brev, der netop er sendt til finansminister Claus Hjort Frederiksen (V).

- Jeg ved, det er vigtigt for regeringen at styrke bosætningen uden for de største byer. Derfor vil jeg anbefale at placere et af disse centre i Haderslev. Haderslev har gode bygningsmæssige faciliteter, da der som konsekvens af den nye sygehusstruktur i Region Syddanmark skal findes en alternativ anvendelse af Haderslev Sygehus, skriver regionsrådsformand Carl Holst (V) i sit brev til finansministeren.

De godt 60.000 snart ledige kvadratmeter på Haderslev Sygehus ligger tæt på motorvej E45 og dermed centralt for resten af Region Syddanmark.

Haderslev er en del af de tre kriseramte områder i Region Syddanmark og har hårdt brug for et løft. Lukning af LM Glasfibers fabrikker i Hammelev og Lunderskov har kostet området 1650 arbejdspladser inden for et år. Af dem bor 479 i Haderslev Kommune. Når sygehuset lukker, forsvinder godt 600 arbejdspladser fra området.

De seneste befolkningsprognoser peger på, at andelen af borgere i Haderslev i den erhvervsaktive alder frem til 2030 vil falde med 10 pct. Det er dobbelt så meget som på landsplan.

- Placeringen af et center for objektiv sagsbehandling i Haderslev vil give både byen og nabokommunerne et tiltrængt løft og være et signal om, at der er opmærksomhed på problemerne i de kriseramte områder, argumenterer regionsrådsformanden.

Både regionsrådet, de fire sønderjyske kommuner samt Vejen og Kolding kommuner bakker op om forslaget.

FAKTA

• Regeringen og KL er i aftalen om kommunerne økonomi for 2011 blevet enige om at oprette 3-5 centre for objektiv sagsbehandling.
  • Centrene skal aflaste de kommunale borgerservice-enheder og sikre ensartet sagsbehandling af ansøgninger fra borgere, som tildeles kommunale ydelser på baggrund af for eksempel indtægt og bolig.