Reception i Brørup

Et godt venskab, et par øl og et spil billard. Og fundamentet for en fælles lægepraksis var skabt. Det var to læge-venner, der en aften sad og fik en ide om, at de skulle lave et lægehus sammen. Siden kom tre andre til. Og nu er lægeklinikken en realitet: I dag, fredag 29. januar 2010, kunne fem praktiserende læger holde reception i lyse og nyrenoverede lokaler ved det gamle sygehus i Brørup.

Venner, familie og en lille håndfuld repræsentanter fra Region  Syddanmark og Vejen Kommune var mødt frem til de  praktiserende lægers åbningsreception i Brørup Sundhedscenter,  fredag 29. januar 2010. Fotos: Jørgen Diswal

Venner, familie og en lille håndfuld repræsentanter fra Region Syddanmark og Vejen Kommune var mødt frem til de praktiserende lægers åbningsreception i Brørup Sundhedscenter, fredag 29. januar 2010. Fotos: Jørgen Diswal

Til receptionen var indbudt familie og venner, og også repræsentanter fra Region Syddanmark og Vejen Kommune var kommet for at ønske lægerne tillykke.

Lys i det gamle sygehus

- Forudsætningen for, at der kunne komme lys i vinduerne på Brørup Sygehus igen, var, at der var nogen, der fik en god ide og havde en vilje til, at der skulle opstå noget nyt. Det er vi rigtig glade for i regionen, sagde regionsrådsformand Carl Holst (V).

Han hentydede først og fremmest til de unge læger. Men også Region Syddanmark har i flere år sammen med Vejen Kommune bestræbt sig på at fylde det gamle sygehus i Brørup. Åbningen af lægeklinikken er nu en markering af, at det ønske er gået i opfyldelse. Og samtidig har man planer om, at flere kommunale og regionale ydelser med tiden flytter ind.

De fem læger er fra venstre, siddende: Allan Paaske Pedersen,  Thomas Laungaard, Gunnar Krog, der har haft praksis i Brørup  gennem flere år, Jørn Christensen, der også kommer fra en  tidligere praksis i byen, samt Philip Holm-Hansen.  Bagerst regionsrådsformand Carl Holst (V), Borgmester i Vejen  Kommune, Egon Fræhr (V) og regionsrådsmedlem Bo Libergren.

De fem læger er fra venstre, siddende: Allan Paaske Pedersen, Thomas Laungaard, Gunnar Krog, der har haft praksis i Brørup gennem flere år, Jørn Christensen, der også kommer fra en tidligere praksis i byen, samt Philip Holm-Hansen. Bagerst regionsrådsformand Carl Holst (V), Borgmester i Vejen Kommune, Egon Fræhr (V) og regionsrådsmedlem Bo Libergren.

- Jeg skulle hilse fra borgerne i Brørup og sige, at de er glade for, at der er kommet et lægehus i byen. Vi håber også her i kommunen, at I vil få mange naboer, så vi kan få fyldt lokalerne i det gamle sygehus, sagde borgmester i Vejen Kommune, Egon Fræhr (V).

Fra billard til Brørup Lægeklinik

Allan Paaske Pedersen og Philip Holm-Hansen var de to venner, der fødte ideen om et lægehus. De fik bl.a. byens to øvrige praktiserende læger med på ideen om at flytte op i sygehus-lokalerne.

- Først havde vi svært ved at se mulighederne i de mørke og triste rum. Men det er gået rigtig godt, og vi har fået de bedste forudsætninger for at skabe det lægehus, vi gerne ville have, også takket være Region Syddanmark og Vejen Kommune. Vi er et hold nu og vi er rigtig godt på vej, sagde Allan Paaske Pedersen, da han bød velkommen.

Allan Paaske Pedersen og Philip Holm-Hansen skabte sammen  ideen til den nye lægeklinik. Bygget på venskab og god vilje.

Allan Paaske Pedersen og Philip Holm-Hansen skabte sammen ideen til den nye lægeklinik. Bygget på venskab og god vilje.

Masser af visioner
De mørke og triste rum har forvandlet sig til en lys og imødekommende praksis. Frisk og lys er også visionerne for den spæde praksis, der dagligt får besøg af ca. 150 patienter. Lægerne ser frem til samarbejdet med det øvrige hus. De har fx planer om at overtage veneklinikkens blodprøvetagning, da de i forvejen har en laborant i huset. De ser også gerne, at der kommer nye kolleger og funktioner ind i klinikken på sigt, måske en hudlæge.

Og et billardbord i huset? Jo, selvfølgelig. Den tanke indgår også i lægernes planer.

Fakta om Brørup Sundhedscenter

100 år nåede Brørup Sygehus at tjene borgerne, inden de sidste medicinske senge blev flyttet til Esbjerg i forbindelse med lukningen af sygehuset i december 2008.

Region Syddanmark og Vejen Kommune etablerede ret hurtigt, i starten af 2009, i fællesskab et sundhedscenter, der skal være et fælles hjemsted for kommunale og regionale sundhedsopgaver. Målet er at skabe lys i alle vinduer.

Sundhedscentret skal fremover benyttes til almen lægepraksis, lokalpsykiatrisk center, regional KOL-rehabilitering, blodbank, laboratorium og lægevagt. Og så fortsætter veneklinikken som hidtil.

Om lægeklinikken

Lægeklinikken i Brørup huser fem praktiserende læger. Desuden er der ansat tre sygeplejersker, en laborant og to sekretærer.

hanne.kopp@regionsyddanmark.dk

Gæsterne forsyner sig. På væggen ses et info-tv - et af Region  Syddanmarks tilbud til praktiserende læger, hvor patienter kan  læse om forskellige sundhedstilbud.

Gæsterne forsyner sig. På væggen ses et info-tv - et af Region Syddanmarks tilbud til praktiserende læger, hvor patienter kan læse om forskellige sundhedstilbud.