Klausuler skal sikre unge en plads i byggebranchen

Region Syddanmark har besluttet at indføre sociale klausuler på byggeprojekter for at sikre, at virksomheder og firmaer i byggebranchen hyrer lærlinge og praktikanter

Det er den økonomiske krise, der har fået mange virksomheder i byggebranchen til at holde igen med ansættelse af lærlinge og praktikanter. Problemet med at finde lærepladser til de unge er nu så stort, at Region Syddanmark griber ind.

- Det er frustrerende for de unge, når de ikke kan finde en læreplads – men det er også uheldigt for samfundet, der kommer til at mangle den rette arbejdskraft, hvis ikke de unge bliver ordentligt uddannet, siger formand Lasse Krull (K), Udvalget for Regional Udvikling.

Krav om lærlinge

Regionsrådet har netop besluttet at indføre sociale klausuler på større byggeprojekter for at sikre job- og uddannelsesmuligheder til de unge.

Det betyder, at man generelt vil kræve, at virksomhederne skal beskæftige lærlinge og praktikanter, hvis de vil byde på regionens byggeprojekter. Beskæftigelsen af lærlinge og praktikanter skal ske i det omfang, der er normalt for branchen.

Der vil være særlige krav knyttet til de store kvalitetsfondsprojekter med entrepriser større end 10 millioner kroner og med en varighed på mere end seks måneder.

Her bliver der udarbejdet en særskilt kontraktklausul vedrørende beskæftigelse af lærlinge og praktikanter. Eksempler på sådanne projekter er f.eks. Nyt OUH og udbygningen af Kolding Sygehus.

- Vi håber, at flere unge nu får tilbudt en uddannelsesplads. Og glæder os bl.a. til at se lærlinge og praktikanter i arbejde på de fremskudte sygehusbyggerier, siger regionsrådsformand Carl Holst (V) og tilføjer:

- Vi skal bygge sygehuse for mere end 11 milliarder kroner. Det bliver nogle gigantiske byggeprojekter, så vi regner med at kunne få virkeligt mange lærlinge og praktikanter i gang.

Fakta:

• I Region Syddanmark mangler 294 unge pt. en lære- eller praktikplads i byggebranchen.
  • Beslutningen om sociale klausuler i forbindelse med lærlinge og praktikanter blev vedtaget på regionrådsmødet den 13. december.