3,2 millioner kroner til Sønderborg

Der skal arbejdes koncentreret med nye kulturtiltag, hvis Sønderborg og partnere skal blive Europæisk Kulturhovedstad i 2017. Derfor har INTERREG-udvalget på et møde givet ca. 3,2 mio. kr. i støtte til at etablere et grænseoverskridende sekretariat. INTERREG-udvalget er et fælles dansk-tysk udvalg, der støtter grænseoverskridende projekter.

- INTERREG-programmet støtter mange spændende kulturtiltag i regionen. Kulturhovedstadskandidaturet er med til at understrege, at der her er et område, der sprudler af kulturel mangfoldighed og er synlig på landkortet, siger Kristian Grønbæk Andersen, der er dansk formand for INTERREG-udvalget. Videre fremhæver han, at projektet kunne drage nytte af et samarbejde med andre kulturbyer i Syddanmark - eksempelvis Odense og Ribe.

- Den tyske formand Bogislav-Tessen v. Gerlach tilføjer, at Sønderborgs kandidatur som Europæisk Kulturhovedstad vil bidrage til at skabe en fælles identitet i grænseregionen. Alene på vejen hen imod kandidaturet, hvor vi alle arbejder mod et fælles mål, vil der skabes nye projektideer og blivende netværk, som vil styrke det kulturelle samarbejde i hele regionen, pointerer han.