Ny apopleksi- og geriatriafsnit i Sønderborg

Regionsrådsformand Carl Holst (V) deltog mandag formiddag i Sygehus Sønderjyllands officielle åbningsreception og rundvisning sygehusets nye apopleksi- og geriatriafsnit i Sønderborg med henholdsvis 20 og 18 senge.

Det handler ikke alene om at samle patienterne og tage de første skridt mod en ny sundhedsstruktur. Bagved ligger også en beslutning om kvalitetsforbedring, pointerede regionsrådsformand Carl Holst.

Ikke at kvaliteten fejlede noget før. Men en samling betyder nye muligheder.

På apopleksiafsnittet er der f.eks. taget nyt udstyr i brug, der gør det muligt at overvåge op til otte patienters hjertefunktion over længere tid og dermed konstatere om de lider af hjerteflimren, der kan være årsag til eller medføre blodpropper i hjernen. En stor forbedring, der allerede har haft betydning for flere patienter.

Dertil kommer en ensartet mulighed for straks at komme i kompetente hænder, når det gælder mulighederne for genoptræning af de funktioner, en hjerneblødning har lagt hindringer i vejen for.

På Sygehus Sønderjylland håber man lige nu, at regionsrådet vil se med velvilje på en ansøgning om tilladelse til at lade apopleksiafsnittet udføre trombolysebehandlinger.

På Geriatrisk Afsnit vækkede mødet med en væg fyldt med porcelænsplatter minder hos Carl Holst.

Platterne over klaveret er med til at skabe en helt egen stemning på geriatrisk afdeling. De er ikke alene flyttet med fra Haderslev men endnu tidligere fra Gram.

Carl Holst ved, at man her har stået overfor en særlig udfordring. En udfordring, der som krævede gejst for at lykkes.

Men gejsten var til stede i en sådan grad at en rigtig stor andel af personalet fra Haderslev valgte at flytte med til Sønderborg og der har været mange ansøgninger til de få ledige stillinger.