Sø-uddannelser med autentiske rammer

Under formiddagens besøg hos SIMAC – Svendborg International Maritime Academy – mandag den 14. september - blev regionsrådsformand Carl Holst præsenteret for en række overbevisende simulatorer.

Simulator kommandobro Lektor Poul Vibsig Pedersen forklarer brosimulatoren for direktør  Torben Jessen og regionsrådsformand Carl Holst.  Fotos: Jørgen Diswal

Simulator kommandobro Lektor Poul Vibsig Pedersen forklarer brosimulatoren for direktør Torben Jessen og regionsrådsformand Carl Holst. Fotos: Jørgen Diswal

Især skolens bro- og maskinrumssimulator overbeviste Carl Holst om effekten af at skabe autentiske rammer for de studerende.

Simulatorerne giver et inspirerende studie- og arbejdsmiljø, og det at sætte autentiske rammer giver resultater, fortalte SIMAC’s direktør Torben Jessen. Skolens skibssimulator genskaber et åbent hav så realistisk, at de fleste bliver søsyge.

Carl Holst kigger på skibssimulatoren sammen med direktør Torben Jessen. Carl Holst kigger på skibssimulatoren sammen med direktør  Torben Jessen.

Carl Holst kigger på skibssimulatoren sammen med direktør Torben Jessen. Carl Holst kigger på skibssimulatoren sammen med direktør Torben Jessen.

I besøget var også en rundvisning på laboratorier, værkstedsskolen og et kig på de skibsintroducerende aktiviteter og snak med eleverne.
Regionsrådsformand Carl Holst var på besøg for blandt andet at få en orientering om SIMAC’s uddannelser, og hvordan de maritime uddannelser passer ind i Region Syddanmark.

På de skibsintroducerende aktiviteter skal eleverne skabe tovværk helt fra bunden. Lektor Stig Bo Caspersen viser de flotte resultater frem. På de skibsintroducerende aktiviteter skal eleverne skabe  tovværk helt fra bunden. Lektor Stig Bo Caspersen viser de  flotte resultater frem.

På de skibsintroducerende aktiviteter skal eleverne skabe tovværk helt fra bunden. Lektor Stig Bo Caspersen viser de flotte resultater frem. På de skibsintroducerende aktiviteter skal eleverne skabe tovværk helt fra bunden. Lektor Stig Bo Caspersen viser de flotte resultater frem.

Carl Holst får sig en snak med Ingrid og Anders Mathiesen om de skibsintroducerende aktiviteter. Carl Holst får sig en snak med Ingrid og Anders Mathiesen om  de skibsintroducerende aktiviteter.

Carl Holst får sig en snak med Ingrid og Anders Mathiesen om de skibsintroducerende aktiviteter. Carl Holst får sig en snak med Ingrid og Anders Mathiesen om de skibsintroducerende aktiviteter.