Rejsegilde i regionshusets tilbygning

Håndværkerne, rådgivere og nysgerrige medarbejdere var stuvet godt sammen på betongulvet og i læ af de rå betonelementer på den nye tilbygning, da der mandag formiddag var rejsegilde i regionshusets nye knopskydning.

"Den primære grund til at vi er her, er for at sige godt gået til håndværkerne, arkitekten og rådgiverne. Så godt gået", sagde regionsrådsformand Carl Holst (V).

- Værsgo, håndværkerne først, lød det fra regionsrådsformand  Carl Holst, da der var rejsegilde på regionshusets tilbygning.  Derefter blev der åbnet op for gryderne med kogte pølser. Der  kom hurtigt en lang kø af håndværkere. Foto: Jakob Fynsk.

- Værsgo, håndværkerne først, lød det fra regionsrådsformand Carl Holst, da der var rejsegilde på regionshusets tilbygning. Derefter blev der åbnet op for gryderne med kogte pølser. Der kom hurtigt en lang kø af håndværkere. Foto: Jakob Fynsk.

Skaber sammenhæng

Planen med den nye tilbygning er, at den skal afhjælpe den nuværende pladsmangel i huset og samle flest mulige administrative medarbejdere på Damhaven 12. I dag har en række afdelinger til huse i lejemål rundt om regionshuset.

"Vi tror på at den nye tilbygning vil skabe sammenhængskraft for medarbejderne", sagde Carl Holst.

Derefter gav han ordet til rådgiveren på tilbygningen.

"Jeg synes, at vi har lavet et flot projekt til jer. Vi står med i alt 1700 kvadratmeter, der får et meget lavt energiforbrug. Der er ekstra isolering i ydervæggene og solceller på taget", sagde Torben Duus Pedersen fra Rambøll, der er totalrådgiver på tilbygningen.

Tilbygningens meget lave energiforbrug opnås blandt andet ved at installere cirka 140 m2 solceller på taget og ved anvendelse af 3 lags glas og ekstra isolering i væggene samt i gulvkonstruktionen og på taget. Når bygningen står færdig, vil den have et energiforbrug på cirka 50 kWh/m2 pr. år, hvilket er næsten en halvering i forhold til det, der maksimalt er tilladt.

Første spadestik til tilbygningen blev taget 20. maj i år.

Projektet har været en smule forsinket, men den forsinkelse er ved at være indhentet. De sidste tre uger har håndværkerne hentet ti dage af den tabte tid. Derfor regner Torben Duus Pedersen med at byggeriet kan afleveres til tiden – 1. april til næste år.

Fakta om tilbygningen

Den nye bygning vil give plads til 78 arbejdspladser. Den opføres i 3 etager mod øst som forlængelse af den eksisterende bygning. Mellem den eksisterende bygning og den nye bygning vil der blive opført en mellembygning med facader i glas.
Den nye bygnings totale længde er ca. 40 m, det bebyggede areal 585 m² og bruttoetagearealet 1755 m².
Udefra vil den nye bygning ligne den eksisterende bortset fra vinduer, hvor inddeling og størrelse er ændret.
Bygningen forventes at stå klar til brug den 1. april 2010.
Det samlede anlægsbudget er på ca. 29 mio. kr.