Borgere i Region Syddanmark får adgang til deres patientjournal

1. september 2009 får borgere i Region Syddanmark adgang til deres journaloplysninger fra sygehuse i landet. Det sker gennem den såkaldte e-journal via hjemmesiden sundhed.dk.

- Nu kan patienterne få større indsigt i deres sygdomsforløb. Samtidig bliver det nemmere for vore medarbejdere at dele information på tværs af afdelinger og sygehuse. Jeg tror på, at det vil skabe mere åbenhed og bedre koordinering, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Videndeling på tværs af sygehuse

Løsningen med e-journal giver sundhedspersonale mulighed for at dele relevant information på tværs af regionerne, i takt med at sygehusene kommer på e-journal. e-journal betyder også, at en borger i Syddanmark, der har været på sygehus et vilkårligt sted i landet, med tiden vil kunne se oplysningerne i e-journal.

Sker trinvist

Adgangen til e-journal er sket trinvist og det er endnu ikke alle sygehuse, der den 1. september kan give borgerne adgang til e-journal.

Region Syddanmark og Region Midt åbner for borgeradgangen den 1. september i år.
Borgere i Region Hovedstaden har kunnet bruge e-journal siden oktober måned sidste år. De øvrige regioner vil løbende åbne for deres borgeradgang på e-journal. Planen er, at alle regioner er på inden årsskiftet.

I forhold til Region Syddanmark er det i første omgang kun journaloplysninger fra Sygehus Lillebælt (Fredericia, Kolding, Vejle og Give sygehuse) samt fra de Sønderjyske sygehuse i Aabenraa, Sønderborg, Haderslev og Tønder, der åbnes op for. I løbet af efteråret vil der være adgang til journaloplysningerne fra de fynske sygehuse. På Sydvestjysk Sygehus venter man på at få nye it-systemer installeret, før der kan hentes informationer derfra til e-journal.

Få mere at vide

I løbet af september måned vil borgere i Region Syddanmark kunne læse mere om e-journal i en husstandsomdelt folder. Der vil være information på Region Syddanmarks hjemmeside og patienter vil efter 1. september kunne få en vejledning på sygehusene.

Borgerne får adgang til deres e-journal ved at logge på Sundhed.dk. Der skal bruges en digital signatur for at komme på e-journal.

Få mere information og vejledning om brugen af e-journal på www.regionsyddanmark.dk/e-journal

Fakta

e-journal er et nationalt projekt, som har været i drift siden 2001. Praktiserende læger og sygehuspersonale har haft adgang siden starten. Nu er turen så kommet til borgerne.
Formålet med e-journal er at dele informationer, herunder de elektroniske patientjournaler (EPJ), på tværs af sygehusene, de praktiserende læger, speciallæger og borgere.

Journaloplysninger indtastet før 1. september 2009 bliver ikke tilgængelige for borgere. Oplysningerne bliver først tilgængelige 14 dage efter, de er skrevet. På den måde har sundhedspersonalet på sygehusene mulighed for først at informere patienten, inden informationen ligger tilgængelig på e-journal og der er mulighed for at rette eventuelle fejloplysninger.