Hærværk på Nyborgskolen og elever sendt hjem

Mandag morgen valgte ledelsen på Nyborgskolen at sende 12 elever hjem, efter at der søndag aften var udøvet hærværk på skolen og nogle elever havde optrådt truende overfor personalet.

Nyborgskolen er et undervisningscenter og botilbud i Nyborg for unge med høretab.

Kontroversen opstod søndag aften efter aftensmaden, hvor enkelte elever umotiveret begyndte at rasere skolen. De ødelagde flere møbler, skar vandslanger til vaskemaskiner over i kælderen, rev skilte ned, sparkede døre ind m.m.
Medarbejderne forsøgte at gå i dialog med eleverne, men det var ikke muligt.  Eleverne opførte sig voldsomt truende og der blev kastet flasker og spyttet efter medarbejderne.

Situationen kom helt ude af kontrol, da eleverne bl.a. barrikaderede sig i pejsestuen og begyndte at rasere den. Medarbejderne så derfor ingen anden udvej end at tilkalde politiet, som kom og tog fire elever med i præventiv forvaring i seks timer.

Mandag morgen valgte ledelsen at sende 12 elever hjem.

Fuld opbakning til ledelsens beslutning
- Nyborgskolen har draget nogle konsekvenser og sendt enkelte elever hjem. Det har de min fulde opbakning til. Det, der er foregået på Nyborgskolen, er fuldstændigt uacceptabelt og det er vigtigt, at man nu sørger for hurtigst muligt at få skabt ro og tryghed omkring de elever, der ikke har deltaget i hændelsesforløbet, siger afdelingsleder Torben Steen Nielsen, Region Syddanmark.

Ledelsen på Nyborgskolen arbejder på at lave en redegørelse og overvejer nu i samarbejde med Region Syddanmark, hvad der har ført til disse hændelser og hvad der videre skal ske.

Forældre, personale, relevante kommuner og regionsrådet er orienteret om forløbet.

Nyborgskolen er et landsdækkende kompetencecenter for unge med høretab.
Skolen tilbyder bl.a. rådgivning og undervisning og der er mulighed for at bo på skolen. Nyborgskolen har plads til omkring 70 elever. Skolen drives af Region Syddanmark.