Bygherrerådgiver til nyt universitetshospital i Odense udpeget

Region Syddanmark har udpeget et konsortium bestående af Arkitektfirmaet C. F. Møller og NIRAS med Holst Advokater som underrådgiver til at stå som bygherrerådgiver for det nye universitetshospital i Odense. Opgaven er en af de største af sin art i nyere tid i Danmark.

Det nye universitetshospital i Odense er for alvor på vej til at blive virkelighed. Region Syddanmark har i et tæt løb mellem fem kvalificerede kandidater udpeget den bygherrerådgiver, der skal være Region Syddanmarks nærmeste samarbejdspartner i det gigantiske byggeprojekt over de næste ti år.

Konsortiet er blevet udpeget som det økonomisk mest fordelagtige.

- Vi er kommet et stort skridt videre med opbygningen af det nye universitetshospital, nu hvor vi har udpeget bygherrerådgiveren. Vi har fået en bygherrerådgiver med stor erfaring indenfor sundhedsområdet, og jeg har også store forventninger til det kommende samarbejde. Borgerne i Syddanmark skal have et universitetshospital, vi kan være stolte af langt ud over landets grænser, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

De første skridt

Som bygherrerådgiver skal konsortiet hjælpe Region Syddanmark med at organisere og styre hele planlægnings- og byggeprocessen.

Konsortiets første skridt bliver i samarbejde med Region Syddanmark at forestå en projektkonkurrence for byggeriet af det nye universitetshospital. Det er her alt indholdet og kriterierne for det nye universitetshospital vil blive klarlagt. Konkurrencen forventes at blive udskrevet i år, og den totalrådgiver, som vinder projektkonkurrencen, vil ligeledes komme til at følge projektet helt frem til, at snoren klippes over.

FAKTA:

Det konsortium, som Region Syddanmark har til hensigt at indgå samarbejde med, består af Arkitektfirmaet C. F. Møller og NIRAS med Holst Advokater som underrådgiver.

Arkitektfirmaet C. F. Møller har opbygget erfaring med design og planlægning indenfor sundhedssektoren gennem mere end 70 år og arbejder med store sygehusprojekter i Danmark og i det øvrige Norden.

Ingeniørfirmaet NIRAS’ overordnede forretningsområder er: Anlæg, byggeri, energi, miljø, informatik, industri, organisation og ledelse, plan og fysik, samfundsudvikling, transport og endelig udviklingsbistand.

Holst Advokater er et stort jysk-baseret erhvervsorienteret advokatfirma, der rådgiver indenfor alle væsentlige områder.

De fire andre konsortier, der afgav bud på bygherrerådgivningen, var:

• Rambøll Danmark A/S, Mærsk Construction, Arkitektfirmaet TKT, Dacapo Teatret og HKS Architects Lim.
  • Creo arkitekter A/S, Aarhus arkitekterne, Alectia A/S, Kuben Management og Lohfert & Lohfert A/S
  • CuraVita (bestående af): Hospitalitet (OEC con), Arkitema, Narud-Stokke-Wiig/Ars. og Grontmij/Carl Bro A/S
    Archi Med, Bech-Bruun, Emcon A/S, Leif Hansen A/S, White Arkitekter A/S og White Arkitekter AB