Tidsplanen holder på Æblehaven

Kransen hang og solede sig under en blå forårshimmel, øllene og sodavandene var kølige, og pølserne røde og lune.

Jo, alle detaljer var på plads, da Æblehaven fejrede, at spærene er på plads over den godt 1500 kvm store om- og tilbygning på Fjordvej 160 ved Kolding.

Store visioner bag

Planerne om renovering og tilbygning af det sociale tilbud for udviklingshæmmede begyndte så småt at gro i det gamle Vejle Amt allerede omkring årtusindskiftet.

Men det var først i 2004, at de tog konkret form. Planerne er nu ved at blive til virkelighed under Region Syddanmark, som Æblehaven er en del af.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) benyttede da også lejligheden i sin tale til at takke det gamle Vejle Amt for initiativet.

Et rejsegilde er håndværkernes fest, og dem glemte regionsrådsformand, Carl Holst (V), ikke et øjeblik i sin tale. Han takkede også Vejle Amt for at være primus motor til til- og ombygningen af Æblehaven, så beboerne kan få tidssvarende boliger. Foto: Jørgen Diswal

- Der har ligget store visioner til grund for det her projekt, og jeg er glad for, at vi, når byggeriet står færdigt, vil kunne tilbyde gode, tidssvarende rammer til vores borgere, sagde han.

Ingen vej tilbage

Forstander Tove Noesgaard glædede sig over, at en lang rejse er ved at nå til vejs ende.

- Det er et byggeri, der har været rigtig, rigtig lang tid undervejs. Men nu er vi nået dertil, hvor vi godt kan sige, nu er der ingen vej tilbage, konstaterede hun med tilfredshed.

Forstander på Æblehaven, Tove Noesgaard, glædede sig over, at bygge-processen er kommet så langt. Hun havde udelukkende rosende ord til overs for håndværkerne, arkitekt Lars Edmund og entreprenør Bo Michelsen, der kan ses til venstre i billedet. Foto: Jørgen Diswal

De 12 beboere på Æblehaven er alle synshandicappede, og nogle lider desuden af autisme. Mens byggeriet står på, er de midlertidig genhuset på Kløverhøj Plejecenter i Kolding.

- Beboerne er ikke med i dag, og de er heller ikke med til at bestemme noget om byggeriet. De ved, de skal bo på Kløverhøj, og at de skal holde jul to gange dér, mens vi bygger nye badeværelser.

- Så der ligger en stor udfordring for medarbejderne i at forklare alt det nye til beboerne, når vi skal flytte tilbage.

Forstander Tove Noesgaard og regionsrådsformand Carl Holst besigtigede det 600 kvm nybyggeri, hvor de 12 beboeres nye toværelses lejligheder med eget toilet, bad og køkken skal indrettes. Foto: Jørgen Diswal

Både Carl Holst og Tove Noesgaard havde mange rosende ord til arkitekt Lars Edmund, entreprenør Bo Michelsen og håndværkerne for deres flotte indsats.

De kunne til gengæld love, at tidsplanen for byggeriet holder. Efter planen vil Æblehaven stå færdig i det tidlige forår 2010.

Hvad glæder du dig allermest til, når Æblehaven står færdig?

Helge Hansen, pårørende til beboer på Æblehaven:  - Jeg glæder mig til nyere og bedre rammer i stor tryghed. Tiden var løbet fra de gamle rammer, og indretningsmæssigt var der meget at ønske. Det er der taget højde for nu, og det er dejligt, at min bror nu kan gå direkte uden for fra sin lejlighed.

Helge Hansen, pårørende til beboer på Æblehaven: - Jeg glæder mig til nyere og bedre rammer i stor tryghed. Tiden var løbet fra de gamle rammer, og indretningsmæssigt var der meget at ønske. Det er der taget højde for nu, og det er dejligt, at min bror nu kan gå direkte uden for fra sin lejlighed.

Tove Noesgaard, forstander på Æblehaven:  - Jeg glæder mig til, at mange års usikkerhed vil være overstået, at der ikke længere er byggeri på dagsordenen. Og så glæder jeg mig til at få guidet beboerne ind i deres bolig og i alt det nye.

Tove Noesgaard, forstander på Æblehaven: - Jeg glæder mig til, at mange års usikkerhed vil være overstået, at der ikke længere er byggeri på dagsordenen. Og så glæder jeg mig til at få guidet beboerne ind i deres bolig og i alt det nye.

Kirsten Elbæk, pædagog på Æblehaven:  - Jeg glæder mig til at få vores have igen. Og så glæder jeg mig til den skønne køretur på arbejde. Jeg savner virkelig vores udenoms-plads lige nu.

Kirsten Elbæk, pædagog på Æblehaven: - Jeg glæder mig til at få vores have igen. Og så glæder jeg mig til den skønne køretur på arbejde. Jeg savner virkelig vores udenoms-plads lige nu.

Annette Bangsgaard, pædagog på Æblehaven:  - Jeg glæder mig til at komme hjem til de nye omgivelser og til, at vores beboere får deres egne, nye omgivelser. Det bliver dejligt med mere plads til beboernes privatliv, det vil også give bedre forhold for os, der arbejder her.

Annette Bangsgaard, pædagog på Æblehaven: - Jeg glæder mig til at komme hjem til de nye omgivelser og til, at vores beboere får deres egne, nye omgivelser. Det bliver dejligt med mere plads til beboernes privatliv, det vil også give bedre forhold for os, der arbejder her.

Fakta

• Når ombygningen af Æblehaven står færdig, vil det sociale tilbud råde over 600 kvm nybyggeri, som er de nye boliger, 180 kvm fællesareal og i alt 750 kvm dagcenter, serviceareal og administration.
  • Æblehaven rådede tidligere over et svømmebassin på den knap 7600 kvm store grund, men da svømmebassinet pga. arbejdsmiljømæssige årsager ikke kunne videreføres, er området inddraget til dagcenter i forbindelse med byggeriet.
  • Den samlede pris på om- og tilbygningen af Æblehaven forventes at ende på godt 18,5 mio. kr.