Nationalt undervisningscenter til Sønderborg

Region Syddanmark går nu ind i slutspurten for at sikre, at et nyt nationalt undervisningscenter i naturfag bliver placeret i Sønderborg.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) har gennem de sidste dage været i kontakt med undervisningsminister Bertel Haarder (V) med en række gode argumenter for at placere et nyt nationalt naturfagsundervisningscenter i Sønderborg.

Regeringen har besluttet sig for at styrke naturfagsundervisningen i både folkeskole og på ungdomsuddannelser. For at koordinere denne indsats, skal der etableres et nationalt center og fire regionale centre. Det er det nationale center, som Region Syddanmark arbejder for at få placeret i Sønderborg.

Undervisningsminister Bertel Haarder træffer inden for de næste uger beslutning om, hvor det nationale center skal ligge.

”Syddanmark lever af dygtige ingeniører, der laver termostater, havvindmøller, robotter til sundhedssektoren og meget mere. Skal vi fortsat kunne konkurrere på verdensmarkedet, skal vi sikre, at vores uddannelsesniveau i naturfag styrkes. Det kan bl.a. gøres ved at gøre undervisningen mere interessant og nyskabende, så de studerende får lyst til at kaste sig ud i nye opfindelser, der i sidste ende kan skaffe arbejde til landsdelen”, siger regionsrådsformand Carl Holst og tilføjer:

”Da der allerede er meget i gang på netop dette område, er Sønderborg en oplagt placering. Sønderborg vil give sådan et nyt nationalt center en let start”.

Rent fysisk har Sønderborg med Danfoss Universe og Alsion de perfekte rammer for at blive nationalt hjemsted. Men Sønderborg har også noget unikt, nemlig fokus på at få alle unge til at interessere sig for naturfag. Danfoss Universe er som et laboratorium, hvor unge kan finde lysten til at arbejde med naturfag ved at afprøve teknikken i praksis.

”Skal vi have løftet alle de mange unge, der i dag ikke får en uddannelse, men har hænderne skruet rigtigt på, kan det at arbejde med tingene i praksis være det, der gør forskellen”, siger regionsrådsformand Carl Holst.

Sønderborgområdet har allerede i dag flere konkrete samarbejder mellem erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner inden for naturfag - ligesom der er et tæt samarbejde mellem Universitet, seminarer (UC) og Danfoss Universe. F. eks. har Danfoss investeret i Danfoss Universe og sammen med kommunen, er der lavet programmer, der skal gøre undervisningen i naturfag spændende. Som med Bright Green Youth, hvor 500 unge fra hele verden til sommer kommer til Alssundområdet for at diskutere klimaproblemer og klimaløsninger - som forløber til FNs klimatopmøde i København.

”Får vi det nationale center til Sønderborg, vil det styrke Sønderborgs ambition om at blive videnskabskommune. Samtidig har Sønderborg det helt rigtige mix af særlige kompetencer, som er helt afgørende for et nationalt center af denne kaliber", siger regionsrådsformand Carl Holst.

Carl Holst ser gerne at Syddansk Universitet og de tre University Colleges i Syddanmark går sammen med Danfoss Universe og så vi får alle syddanske vidensinstitutioner med i arbejdet. Konkret har Danfoss Universe og Universe Fonden stillet sine forsknings- og forskningsbaserede udviklingsprojekter til rådighed for et nationalt center placeret i Sønderborg. Carl Holst forestiller sig, at Region Syddanmark kan anvende midler fra regionens uddannelsespulje til at give det nationale center i Sønderborg en god start og være med til at styrke naturfagsundervisningen i hele regionen. Tanken er at gøre hele Syddanmark til en naturfagsregion.