Ny sygehusstruktur har været i høring

En række avisartikler har på det seneste omtalt de omstruktureringer, der skal ske på sygehuset i Haderslev. For Region Syddanmark er det vigtigt at slå fast, at ændringerne er en del af den gennemførelsesplan, der var i bred offentlig høring i 2008 og nu er vedtaget.

”Vi har forståelse for at det giver anledning til lokal bekymring, når vi lægger afdelinger sammen og flytter rundt på dem på regionens sygehuse. Men før planerne blev vedtaget i regionsrådet har de altså været i høring i løbet af 2008”, siger 1. næstformand i regionsrådet og formand for særligt udvalgt vedr. gennemførelsesplan for akutområdet Poul-Erik Svendsen (S).
”Vi lytter selvfølgelig til de bekymringer, der er i Haderslev, og derfor har vi taget initiativ til et møde med Haderslev Kommune”

Haderslev Kommune har tidligere på måneden i et brev til Region Syddanmark gjort opmærksom på, at kommunen forventer at få mulighed for at udtale sig, inden regionen iværksætter flytninger af afdelinger i Haderslev, men den mulighed har kommunen haft.

”I den sygehusplan, der er vedtaget, har det været beskrevet, at der allerede på kort sigt ville ske en lang række ændringer for at konsolidere de sønderjyske sygehuse. Så selv om hele planen først er på plads om 10 år, så er det helt naturligt, at ledelsen i Sygehus Sønderjylland nu planlægger, hvornår og hvordan afdelinger skal flyttes midlertidigt fra Haderslev til Sønderborg, siger Poul-Erik Svendsen.

Region Syddanmark har – som sagt – taget initiativ til møde mellem repræsentanter fra Haderslev Kommune og Region Syddanmark, der skal hjælpe til at afklare konsekvenserne af de ændringer, der er på vej i Haderslev.