Nye læge- og akutbiler kørt på plads

Syv splinternye læge- og akutbiler blev tirsdag den 18. august præsenteret, da de stillede op på parade foran Regionshuset i Vejle.

Her blev de neongule biler beundret, inden turen gik videre til deres forskellige destinationer.

De to lægebiler skal til henholdsvis Esbjerg og Aabenraa, mens akutbilerne får hjemme i Skærbæk, Fåborg, Rudkøbing samt Haderslev og Sønderborg.

- Det er synlige køretøj, der sikkerhedsmæssigt kan ses i alt slags vejr, siger Jesper Damm Andersen, som er Falck stationsleder i Aabenraa og Haderslev.

Han har haft ansvaret for at få de nye biler kørt fra Århus, hvor de blev gjort klar, til Region Syddanmark.

- Alt er gået lige efter planen. Så de er helt og holdent klar til indsættelse pr. 1. september, siger Jesper Damm Andersen.

Fakta om bilerne

Bilerne er alle af mærket Mercedes model M320.

Hverken læge- eller akutbilen kan medtage patienter. Der bliver altid sendt en ambulance af sted sammen med dem.

En lægebil er bemandet med en speciallæge i anæstesi og en lægeassistent, hvilket er en ambulancebehandler med ekstra uddannelse.

En akutbil er bemandet med en paramediciner, som er en redder med ekstra kompetencer. Han må f.eks. give smertestillende medicin.