Indvielse af døgndækkende lægebil i Esbjerg

Torsdag den 3. september indvier Region Syddanmark en døgndækkende lægebil i Esbjerg. Med indvielsen er Region Syddanmark et skridt nærmere planerne om at sende flere akutbiler og lægebiler på vejene.

De første minutter efter en ulykke kan være afgørende for, hvordan man klarer sig. Flere lægebiler, akutbiler og ambulancer, den såkaldte præhospitale indsats, skal sikre bedre behandling på skadesstedet overalt i Region Syddanmark.

Den nye lægebil i Esbjerg er en del af denne præhospitale oprustning.
En akutbil er bemandet med en såkaldt paramediciner. Det er en specialuddannet redder. En lægebil er bemandet med speciallæger. Ambulancen henter den syge og bringer hurtigt den syge til nærmeste sygehus.

1. september i år træder en ny aftale i kraft mellem Region Syddanmark og Falck. Aftalen betyder, at Falck bliver operatør på al ambulancekørsel og liggende transport. Falck skal også drive Region Syddanmarks nye vagtcentral i Odense.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) vil være tilstede og markere indvielsen af den døgndækkende lægebil. I forbindelse med arrangementet vil en repræsentant fra Falck fortælle nærmere om de døgndækkende akutbiler og lægebiler.

Indvielsen finder sted: Torsdag den 3. september kl. 10.00-11.00.
Adressen er Finsensgade 35, 6700 Esbjerg.

Pressen er velkommen.

Yderligere oplysninger om arrangementet:

Pressechef Carsten Bruun, mobil 2026 3392 eller carsten.bruun@regionsyddanmark.dk.