Syddansk Vækstforum vil gøre turisterhvervet endnu klogere

Med et samlet budget på 42 mio. kr. sætter Syddansk Vækstforum gang i et projekt, der skal videreuddanne over 3000 medarbejdere i det syddanske turismeerhverv.

Oplevelsernes Academy er et nyt uddannelsesprojekt, der løber frem til 2012. Regionens uddannelsesinstitutioner inden for turisterhverv bliver samlet i en fælles indsats, der skal løfte uddannelsesniveauet hos virksomheder, der arbejder med turisterhvervet.

”Med Oplevelsernes Academy skaber vi et mere professionelt turismeerhverv. Vi tror på, at uddannelse er en af vejene til at skabe en øget indtjening i turistbranchen og på den måde opnå endnu større vækst,” siger formanden for Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V).

Viden og værktøjer

Hver virksomhed får hjælp til uddannelsesplanlægning og mulighed for at deltage i læringsforløb og få ny viden og værktøjer. Tilsammen skal det styrke kvaliteten hos de enkelte virksomheder og den enkelte medarbejder, så turisterhvervene i Syddanmark bliver løftet op på et højere professionelt niveau.

Syddansk Turisme og hovedpartneren Tietgen KompetenceCenter koordinerer uddannelsestiltagene og de øvrige aktiviteter ud fra deltagernes behov. Og her glæder formand Karsten Uno Petersen (S) sig over, at projektet har fået grønt lys fra Vækstforum.

”Vi ved, at der er et stort behov for uddannelse i branchen. Men ofte er tiden knap. Med Oplevelsernes Academy får erhvervet et nemt og overskueligt tilbud, der er målrettet turistbranchen. Det er ikke set før. Og med hele 28 skoler og uddannelsesinstitutioner i samarbejdet er der aldrig langt til nærmeste skole, uanset hvor i regionen man er,” siger Karsten Uno Petersen.

Oplevelsernes Academy er et fælles samarbejde mellem uddannelsesudbydere, virksomheder, kommuner og Syddansk Turisme. 28 af regionens uddannelsesinstitutioner deltager i projektet, og der skal deltage 250 virksomheder – heriblandt Legoland, Odense Zoo, Givskud Zoo og Ribe Byferie.

FAKTA:

• Projektet har et samlet budget på knap 42 mio. kr.
  • Syddansk Vækstforum støtter projektet med 25 mio. kr.

Vi oplever desværre tekniske problemer med vores nyheder. Du kan prøve at vende tilbage på et senere tidspunkt. Vi beklgaer ulejligheden.