Høj aktivitet og positivt driftsresultat

Regionens første leveår gav en stigning på 6 pct. i aktiviteten på sygehusene og et overskud på driften.

De omkring 26.600 medarbejderne i Region Syddanmark fik i 2007 smøget ærmerne godt og grundigt op og bevist, at de i den nye region kan gøre en forskel.

- Jeg er tilfreds. Vi har været igennem store forandringer, og medarbejderne har gjort det rigtig godt. Det er der grund til at være stolt over. Og årets resultat giver os et solidt grundlag til at imødegå de udfordringer, vi står overfor, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Flere behandlinger på sygehusene

På sygehusene var der på forhånd aftalt et meget ambitiøst mål med regeringen om en meraktivitet på 4,9 pct. i forhold til 2006. Målet blev ikke alene indfriet. Meraktiviteten endte på 6 pct., og det betyder, at der er gennemført flere undersøgelser og behandlinger end aftalt til en samlet værdi af over 100 mio. kr.

Meraktiviteten er især gennemført på regionens egne sygehuse og har først og fremmest været målrettet de mest syge patienter. Navnlig på kræftområdet, hvor der er indført hurtige udrednings- og behandlingsforløb.

Positiv drift på 400 mio. kr.

Trods den høje aktivitet kom Region Syddanmark samlet ud af 2007 med et positivt driftsresultat på næsten 400 mio. kr.

Regionens opgaver omfatter tre hovedområder med hver deres finansiering: Sundhed (sygehusene og psykiatrien), social- og specialundervisningsområdet samt regional udvikling. Alle hovedområder havde hver for sig positive driftsresultater i 2007.

De samlede driftsomkostninger udgjorde 17,89 mia. kr.

Yderligere oplysninger fås hos:

Carl Holst, regionsrådformand, Region Syddanmark, mobil 40 32 52 10

Kjeld Zacho Jørgensen, adm. direktør, Region Syddanmark, mobil 29 20 11 00