Det gode patientforløb skal geares til fremtiden

De spørgsmål bliver hovedtemaet, når Region Syddanmark på mandag sparker gang i det praktiske arbejde med at skabe fremtidens sygehuse. I Middelfart samles regionsrådet og fagfolk fra sygehusene for at diskutere, hvordan det gode patientforløb skal være.

"Vi bygger ikke to helt nye sygehuse og bygger om på de andre, blot for at flytte det gamle sygehus ind i nye rammer," siger Poul-Erik Svendsen (S), der er fungerende regionsrådsformand.

"Med om- og nybygning får vi en unik mulighed for at starte helt forfra og skabe de allerbedste rammer for patienterne og medarbejderne."

Sundhedsdirektør Jens Elkjær vil gerne lade sig inspirere udefra, men det handler især om at lytte til regionens egne medarbejdere:

"Den faglige viden, der findes rundt omkring på sygehusene, skal frem i lyset, så den kan bruges i den videre planlægning af fremtidens sygehuse," siger han.

Professor, overlæge, dr. med. Henrik Kehlet skal holde et oplæg om det accelererede patientforløb – hvorfor og hvordan? Klinikchef, dr. med. Thomas Gjørup skal fortælle om fremtidens medicinske afdeling.

Senere samles fagfolkene til et opstartsmøde for de ti projektgrupper, der de kommende måneder skal arbejde med 14 forskellige patientforløb. Det kan f.eks. være forløb for KOL-patienter, diabetes-patienter og epilepsi-patienter. Hver projektgruppes arbejde munder ud i en rapport, der skal i høring i juni 2008.

Kick-off-arrangementet holdes mandag 4. februar på Hotel Comwell i Middelfart. Dagen begynder kl. 11.50 og slutter kl. 17. Dagens program kan følges på web-tv på www.fremtidenssygehuse.dk.

Kl. 15.30 holdes der "summe-møde" for politikere, oplægsholdere og presse.

Yderligere oplysninger fås hos:

Poul-Erik Svendsen (S), fungerende regionsrådsformand, 29 20 12 00

Jens Elkjær, sundhedsdirektør, 29 46 71 25