Carl Holst aflyser orlov

"Jeg havde håbet, at jeg kunne få lov til at være far med stort F i en periode. Min kone og jeg har længe snakket om, at børnene netop har den alder nu, at det ville være det helt rigtige tidspunkt at vinke farvel til hverdagen og tage på oplevelse sammen som familie.

Jeg var godt klar over, at mit ønske om orlov befandt sig i en gråzone, da der ikke er noget, der hedder forældreorlov for folkevalgte. Men jeg havde dog regnet med, at det var muligt at finde en løsning," siger Carl Holst.

Carl Holst vælger helt at aflyse sin orlov, fordi en afløser ikke kan få fuldt honorar i perioden. Det ændrer situationen markant.

"Da jeg gik til administrationen med mit ønske om orlov, bad jeg dem om to ting. At finde en løsning, der gjorde, at det var holdbart, at jeg var væk – og at den, der skulle varetage mine opgaver i perioden skulle honoreres for det."

"Der er ikke noget juridisk til hinder for, at jeg er væk fra formandsposten i tre måneder," siger Carl Holst.
"Men jeg vil ikke tage væk i tre måneder og lade en anden passe jobbet, uden at vedkommende får løn for det."

"Det er umuligt for mig at gå på orlov på samme vilkår som alle andre. Det viser, at der er et hul i lovgivningen, og jeg håber, at det kan blive ændret," siger Carl Holst.

Overbevist om at juraen var på plads
Sagen har gennem længere tid været behandlet i administrationen i Region Syddanmark. Der findes ikke præcis jura på feltet og kun i meget begrænset omfang lignende sager.

"Jeg var overbevist om, at vi havde juraen helt på plads, da vi rådgav Carl Holst. Jeg påtager mig det fulde ansvar for, at vores rådgivning har vist sig ikke at være god nok," siger Kjeld Zacho Jørgensen, der er administrerende direktør i Region Syddanmark:

"Jeg undervurderede kompleksiteten og det juridiske spillerum i sagen. Det er dybt beklageligt, at det skal gå ud over Carl Holst og hans familie."

Yderligere oplysninger fås (efter kl. 6 tirsdag morgen) hos:

• Regionsrådsformand Carl Holst (V), 40 32 52 10
  • Administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen, 29 20 11 00