Hensynet til klimaet falder i patienternes smag

Når køkkenet på Esbjerg og Grindsted Sygehus køber fødevarer, der reducerer klimaaftrykket, skyldes det både de nye nationale kostråd, regionens bæredygtighedsstrategi og sygehusets egne klimamål.

Det handler om at købe dansk frugt og grønt i sæson, ukurante grøntsager, mindre kød og flere bønner og linser, når man som køkkenet på Esbjerg og Grindsted Sygehus har fokus på at reducere klimaaftrykket fra de fødevarer, der købes ind.

Og det er ikke så svært at finde fødevarer med mindre klimaaftryk, forklarer køkkenchef Vibeke Jochumsen på Esbjerg og Grindsted Sygehus. Dels er det begyndt at fremgå af leverandørernes hjemmesider, dels tager køkkenet også afsæt i de nye kostråd og i oversigter leveret af regionens klima- og miljøkonsulenter.

Viden klæder på til klimarejse

For at klæde medarbejderne godt på til at omsætte strategi til handling, blev der i 2020 holdt en temadag for køkkenpersonalet, hvor bæredygtighedsstrategien og teorien bag blev gennemgået. På den måde fik alle viden med sig som start på rejsen mod mere klimavenlige fødevarer.

I efteråret 2021 blev der gjort status på de tiltag, der var sat i værk, og konstateret, at det gik den rigtige vej med CO2-aftrykket.

Desuden har køkkenpersonalet været på kursus i at fremstille klimavenlige retter, og interessen har været stor.

Patienter tager godt imod

Patienterne har taget godt imod de nye retter. De kan orientere sig om menuen på tv-skærmens Kanal 1, hvor der også er plads til info om klimapåvirkning. Og vil de vide mere, fremgår det af menuplanen, om en kødfars indeholder røde linser eller kikærtemel.

Her ses fra venstre ernæringsassistent Kate Kjellerup, køkkenchef Vibeke Jochumsen og ernæringsassistent Mette Pilgaard Skovbjerg omgivet af farvestrålende retter i køkkenet på Esbjerg og GrindstedSygehus.

Det er ikke umiddelbart dyrere at fremstille mad med lavere klimaaftryk, men det tager lidt længere tid i starten, hvor der skal prøves nye opskrifter af. Her fra venstre ernæringsassistent Kate Kjellerup, køkkenchef Vibeke Jochumsen og ernæringsassistent Mette Pilgaard Skovbjerg.

Vibeke Jochumsen, der er køkkenchef på Esbjerg og Grindsted Sygehus, er glad for opbakningen til de nye retter:

- Vi oplever, at kunderne i kantinen og mødeforplejningen gerne vil have retter uden kød, og så er vi vel også alle interesserede i at spare på CO2 og efterlade en god klode til vores børn og børnebørn, siger hun og fortsætter:

- Når det gælder madspild, er det bedste valg simpelthen at købe færre varer hjem, og det er også en øvelse, afslutter Vibeke Jochumsen.