Presseinvitation til rejsegilde på Psykiatrisk Afdeling ved det nye OUH

Byggeriet af Psykiatrisk Afdeling i Odense er nu nået så langt, at det er tid til at fejre det med et rejsegilde. Det sker onsdag den 23. august 2023 kl. 12-13.30 på Søndre Hospitalsvej 50, 5260 Odense S.

Psykiatriens nye bygninger skyder op side om side med det nye OUH, og håndværkerne er i fuld gang med det store arbejde, som går forud for, at patienter og personale kan få deres gang i de nye, topmoderne omgivelser.

Den nye voksenpsykiatriske afdeling kommer blandt andet til at rumme 142 sengestuer, som er placeret i grundplan, så alle patienter har direkte adgang til udearealer. Det tætte fysiske naboskab mellem psykiatri og somatik kommer til at betyde, at patienterne vil opleve et mere sammenhængende sygehus. Ud over sengepladserne skal bygningerne også huse Center for Digital Psykiatri, ECT-behandling og forsknings- og uddannelsesenheder.

Den voksenpsykiatriske afdeling bliver bygget i tilknytning til det øvrige sygehus og finansieres, opføres og drives i et offentligt-privat partnerskab (OPP). Partnerskabet blev indgået i 2021 mellem Region Syddanmark og pensionsselskabet Velliv samt entreprenørfirmaet A. Enggaard A/S, som blev de private partnere i projektet.

Efter planen får Region Syddanmark nøglerne overrakt af OPP-leverandøren sidst i 2024, så afdelingen kan tages i brug samtidig med det nye OUH.

Region Syddanmark inviterer til rejsegilde på den 21.000 kvadratmeter store bygning, hvor der bliver mulighed for at se byggeriet og få en fornemmelse af bygningerne. Foruden taler ved regionsrådsformand Stephanie Lose (V), udvalgsformændene Karsten Uno Petersen (S) og Mette Bossen Linnet (V), vil der være taler ved Jens Skinnebach, afdelingschef i A. Enggaard, og Solveig Ranje, ejendomsdirektør i Velliv. Der vil blive serveret lidt godt at spise og drikke, og der er garanti for, at energiniveauet stiger, når Beatfactory indtager byggepladsen med deres store stomp-show.