Kun rejsende kan blive testet i Billund Lufthavn og ved grænseovergangene

Fra og med torsdag 17. september kan kun rejsende med en gyldig billet blive testet for COVID-19 i Billund Lufthavn. Samtidig begrænses testene ved den dansk-tyske grænse til kun at omfatte udlændinge samt borgere, der har været bortrejst i mindst et døgn. Det sker for at mindske presset på analysekapaciteten.

Region Syddanmark er nødsaget til at begrænse antallet af tests i Billund Lufthavn og ved den dansk-tyske grænse. Det sker primært som følge af, at Statens Serum Institut i øjeblikket er presset på analysekapaciteten i det såkaldte samfundsspor for personer uden symptomer på smitte.

Det er Statens Serum institut, der analyserer tests i samfundssporet, og den seneste tid har Region Syddanmark fået analyseret 5.500 tests om dagen – men det tal skæres nu ned til 4.200.

Sundhedsmyndighederne ønsker at allokere flere af de i alt 30.000 daglige analyser til hovedstadsområdet, hvor der i øjeblikket er et større smitteudbrud i gang.

Koncerndirektør Kurt Espersen forklarer, hvorfor regionen nu må begrænse omfanget af tests:

- Når vi bliver bedt om at begrænse antallet af tests, så er det naturligt, at vi bl.a. kigger mod Billund og mod grænsen. Formålet med testningen i lufthavnen og ved grænsen har hele tiden været at give rejsende mulighed for at blive testet. Derfor giver det også god mening, at vi nu lukker for adgangen for alle andre i lufthavnen og ved grænsen og kun fokuserer på de rejsende.

Region Hovedstaden valgte i fredags at lukke for almen test i Københavns Lufthavn.

Overvej om en test er nødvendig

Kurt Espersen fortæller, at Region Syddanmark har oprettet testbiler, der i øjeblikket kører rundt i regionen og tester i områder, hvor smittetrykket er højt:

- Der er en kæmpe interesse i at blive testet, og den interesse prøver vi at imødekomme, så vidt det er muligt. Man skal selvfølgelig lade sig teste, hvis man har været sammen med smittede eller har mistanke om at kunne være smittet. Men jeg vil gerne opfordre til, at man i den nuværende situation med begrænset analysekapacitet overvejer nøje, om man skal lade sig teste, hvis man ikke har symptomer og ikke har været sammen med en smittede eller ikke har mistanke om selv at være smittet.

Region Syddanmark forventer at kunne øge antallet af test i samfundssporet med kort varsel, så snart Statens Serum Institut får hævet analysekapaciteten.

- Det giver ikke mening, at vi tester på livet løs, hvis svartiderne på analysedelen bliver længere. Test og analyse skal følges ad, så vi kan gribe ind, når der sker smitteudbrud.

Rejsende skal fremvise gyldig flybillet

Testcenteret i Billund Lufthavn forbliver åbent for rejsende med en gyldig flybillet, som vil kunne blive testet alle dage mellem kl. 8 og 24. Ligeledes opretholdes testmuligheden ved grænseovergangene i Kruså og Frøslev for udlændinge og borgere, der har været på længere rejser i udlandet.

For passagerer, der skal ud at rejse fra Billund Lufthavn, gælder, at de skal medbringe bevis på billetten via mobil eller printet billet. Ankommende passagerer skal beholde og kunne fremvise boardingcard.

Ved grænseovergangen i Kruså vil rejsende blive bedt om at fremvise dokumenter, der kan bekræfte, at de har været på ophold af én eller flere dages varighed uden for Danmark.

Statens Serum Instituts problemer med analysekapaciteten påvirker ikke sundhedssporet, hvor borgere med symptomer på COVID-19 bliver testet.

Stop for test af personer uden gyldig dokumentation i Billund Lufthavn og ved den dansk-tyske grænse træder i kraft fra og med torsdag 17. september.

Det er fortsat muligt at booke test for COVID-19 via coronaproever.dk for borgere uden symptomer. Men det må forventes at ventetiden stiger. Har man symptomer på coronavirus, skal man kontakte egen læge telefonisk eller på mail og få en henvisning til test i sundhedssporet.

Yderligere information:

Kurt Espersen