Midlertidigt stop for COVID-19 test af personale
Region Syddanmark indfører et midlertidigt stop for test af sundhedspersonale i regionen, kommuner og almen praksis. Årsagen er mangel på reagenser til test for COVID-19.
På grund af mangel på reagenser til test for COVID-19 er der fra fredag 20. marts 2020, indført et midlertidigt stop for at teste personale for sygdommen. Stoppet omfatter sundhedspersonale og andet kritisk personale i Region Syddanmark, kommuner og almen praksis i regionen. Det er indført for at sikre tilstrækkeligt testkapacitet til at kunne undersøge patienter indlagt til undersøgelse for COVID-19.
I perioden vil der fortsat kunne foretages test på syge borgere, der bor på plejehjem – efter aftale med egen læge.
Reagenser er en mangelvare i hele landet, fordi leverancen fra Roche Diagnostics A/S, som ellers var stillet i udsigt, ikke kommer. Der arbejdes på højtryk for at sikre nye leverancer til landet snarest muligt.
Alle skal følge samme retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen
Det midlertidige stop for COVID-19 test af personale, betyder, at alle ansatte skal følge samme retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen:
- Ansatte, der har symptomer på eller mistanke om COVID-19, skal blive hjemme
- Ansatte kan efter 48 timers symptomfrihed møde på arbejde igen