Region Syddanmark gentager Covid-test af medarbejdere i weekenden

Over 2.300 medarbejdere på sundheds-, social- og ældreområdet, fra regionens ambulancetjenester og i lægepraksis i Region Syddanmark tog sidste weekend imod tilbuddet om at blive testet for COVID-19. Tilbuddet gentages i denne weekend og gælder alle symptomfrie medarbejdere, der er i direkte kontakt med borgere.

I den kommende weekend vil medarbejdere med borgerkontakt på sygehusene, på sundheds- og ældreområdet i kommunerne, på socialområdet og i lægepraksis igen kunne blive testet for COVID-19 på deres lokale sygehus, hvis de ønsker det – også selvom de ikke har symptomer.

Medarbejdernes tryghed vigtig

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) konstaterer, at tallene fra sidste weekend viser et behov for test blandt medarbejderne:

- Vi tilbød i sidste weekend test, så medarbejdere kunne få et øjebliksbillede af, om de er smittet. Vi er glade for at se, at det er blevet taget godt imod. Det er rigtig vigtigt, at medarbejderne kan føle sig trygge ved at gå på arbejde i den helt særlige situation, de står i lige nu. Det viser den store interesse, vi har oplevet omkring at blive testet. Derfor tilbyder vi også i den kommende weekend medarbejdere på sundheds-, ældre- og socialområdet mulighed for at blive testet.

Henover den seneste weekend har OUH Odense Universitetshospital – Svendborg Sygehus testet over 1.240 medarbejdere, Sygehus Lillebælt har testet 500, Sydvestjysk Sygehus har testet 300 og Sygehus Sønderjylland 280 medarbejdere.

Der er kapacitet til at teste i alt 2.000 medarbejdere henover den kommende weekend, og medarbejderne kan blive testet i Kolding, Aabenraa, Sønderborg, Esbjerg, Odense, Svendborg og på Ærø.

Alle med symptomer kan blive testet

Tilbuddet om test i weekenden til medarbejderne er et ekstra tilbud. Alle med symptomer, om man er patient eller medarbejder, kan blive testet uanset ugedag, ifølge Sundhedsstyrelsens retningslinjer.

- Medarbejderne skal selv ringe til sygehusenes kontaktnumre og booke en tid.

- De medarbejdere, der testes via dette tilbud, er som udgangspunkt raske og skal gå på arbejde og forholde sig, som de plejer.

- Svaret ligger klar indenfor 48 timer og kan ses via medarbejderens sundhedsjournal på www.sundhed.dk

- Hvis testen er positiv, skal medarbejderne blive hjemme i syv dage og kontakte egen læge.

Hvis man i løbet af perioden udvikler symptomer, skal man blive hjemme, indtil 48 timer efter symptomophør.

Kontaktnumre til sygehuse for medarbejdere, der ønsker at blive testet:

• Kolding – Sygehusvej 24, 6000 Kolding, telefon 76 36 21 12 (Åbent 8-15 alle dage)

• Aabenraa – Kresten Phillipsens vej 15, 6200 Aabenraa (Følg skiltene til ”Corona Test), telefon
79 97 11 20 (Åbent 8-16 alle dage)

• Esbjerg – Østergade 74, 6700 Esbjerg, telefon 23 20 57 60 (Åbent 8-15 alle hverdage)

• Odense – J. B. Winsløws Vej 10, 5000 Odense C, telefon 24 20 05 50 (Åbent 8-15 alle dage)

• Svendborg – Baagøes Allé 15, 5700 Svendborg, telefon 24 20 05 50 (Åbent 8-15 alle dage)

• Ærø – Sygehusvejen 18, 5970 Ærøskøbing, telefon 24 20 05 50 (Åbent 8-15 alle dage)

• Sønderborg – Sydvang 1, 6400 Sønderborg, telefon 79 97 11 20 (Åbent 8-16 alle dage)

Yderligere information:

Stephanie Lose