Nu kommer akutbilen til Nr. Nebel

I februar gjorde regionsrådet det tryggere at være syddansker. Det gjorde de med en aftale på det præhospitale område til 9 millioner kroner, som alle partier stod bag. Pengene blev fundet ved driftsoptimeringer i Ambulance Syd. Aftalen styrker den akutte hjælp, som syddanskerne kan få. Nu er de første initiativer i aftalen klar til at blive ført ud i livet. Et af de første er en ny akutbil, der skal stå i Nr. Nebel i sommermånederne.

Wiiiiiiuuuuu, wiiiiiiuuuuu, wiiiiiiuuuuu.

Du kommer til at høre lyden af sirener lidt oftere i Nr. Nebel. Fra 1. juni står en ny akutbil nemlig klar i byen. Bilen skal rykke ud fra byen i sommermånederne.

Løsningen med en sommerakutbil giver rigtig god mening, mener Mads Skau (V), formand for Præhospitaludvalget i Region Syddanmark:

- Vi har jo at gøre med et område, hvor befolkningens størrelse varierer enormt meget fra sommer til vinter. Om sommeren er der fyldt med turister, og det betyder gerne, at der også er flere, der potentielt kan få behov for akut hjælp. Det har vi kunnet imødekomme med den her fleksible løsning, hvor beredskabet tilpasser sig årets gang i området.

Tidligere har en ambulance haft opgaven med at rykke ud fra Nr. Nebel i sommermånederne, men den får nu placering i Ølgod hele året. Akutbilen i Nr. Nebel får station på Byagervej 4, 6830.

Akutbilen er bemandet med en paramediciner. Akutbilen kan ikke tage patienter med, men med en paramediciner ombord kan den yde mere avanceret behandling end en ambulance, der ikke i alle tilfælde har en paramediciner med. Når det er nødvendigt, at patienten skal transporteres, bliver der tilkaldt en ambulance.

Aftale sætter samlet mål for responstid

Udover akutbilen i Nr. Nebel indebærer den politiske aftale også, at der blandt andet kommer ny ambulancestation i Kruså/Padborg, en opgradering af dagsambulancen i Brørup til en døgnambulance og flytning fra Brørup til Holsted, og at akutbilen i Varde flyttes til Agerbæk.

Udover ændringerne i beredskabet indebærer aftalen også, at der blandt andet fastsættes et fælles servicemål for hele regionen for, hvor hurtigt ambulancerne skal nå frem, samt at regionen fremover vil have fokus på andet end responstider i arbejdet med at udvikle den sundhedsfaglige kvalitet på det præhospitale område.

Fakta:

Akutbilen er bemandet af en enkelt person – en paramediciner. Den er beregnet til at rykke ud og starte behandling af patienten på stedet. Akutbilen er således ikke indrettet til at kunne transportere patienter.

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer