God løsning på lægedækningen i Billund og Grindsted

2 praktiserende læger springer til og løser de problemer med lægedækningen, der ellers ville opstå i Billund og Grindsted efter sommerferien.

Det er et godt kollegialt sammenhold mellem de praktiserende læger i Billund Kommune, der har ført til, at patienterne fortsat har en fast læge, når 2 praktiserende læger, Inger Sørensen i Billund og Jette Solevad i Grindsted, går pension efter sommerferien.

Det mener formanden for regionens udvalg for det nære sundhedsvæsen, Bo Libergren (V).

Regionen har netop indgået aftaler med 2 læger om, at patienterne fremover kan gå hos dem, når Inger Sørensen og Jette Solevad stopper som praktiserende læger.

Langtidsholdbare løsninger

Konkret betyder aftalerne, at
- læge Jeanette Fisher i Billund udvider sin praksis, så hun kan tage sig af Inger Sørensens patienter fra 1. august 2019 og
- læge Martin Andersen har købt Jette Solevads praksis i Grindsted, hvor han er klar til at tage imod patienterne 1. september.

Bo Libergren siger:

- Både på patienternes og lægernes vegne er jeg rigtig glad for, at det er lykkedes at finde nogle gode og langtidsholdbare løsninger. Det viser, at lægerne og regionen vil det samme. Nemlig at give borgerne en helt almindelig og god lægedækning.

Igangværende arbejde med udbudsklinikker stoppes

Aftalerne med Jeanette Fisher og Martin Andersen betyder, at regionens igangværende arbejde med at etablere en udbudsklinik i Billund stoppes, og at forhandlingerne om en udvidelse af udbudsklinikken i Grindsted aflyses.

Jørgen Skadborg, der er formand for de Praktiserende Lægers Organisation i Syddanmark, PLO Syd, siger:

- Det er en sand fornøjelse at se, hvordan Jeanette Fisher og Martin Andersen træder til for at hjælpe både patienter og kolleger. Deres indsats betyder, at patienterne fortsat har en fast læge, og det fortjener de stor ros for.

Berørte patienter får tilsendt et nyt sundhedskort ca. 14 dage før lægeskiftet.

Yderligere oplysninger

Udvalgsformand Bo Libergren (V), Udvalget for det nære sundhedsvæsen, Region Syddanmark.
Formand, PLO i Region Syddanmark, Jørgen Skadborg, telefon:  20 61 88 33

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer.

Kontaktoplysning

Bo Libergren