IT-platform til gavn for det grå guld får fornem pris

Den syddanske it-platform, GTP, der samler forskellige patientdata og gør det let aflæseligt for praktiserende læger, hjemmesygeplejersker og sygehuse, har netop vundet den europæiske ”Silver Economy Award”.

En it-platform, der kan samle sundhedsdata fra sensorer på kroppen, hjemmesygeplejerskens målinger og patientens egne observationer. It-platformen ensretter og deler derefter data med praktiserende læger, hjemmesygeplejersker og personalet på sygehusene.

Det lyder smart – og det er det også. Faktisk så smart, at løsningen, der kaldes Generisk Telemedicinsk Platform (GTP), har vundet ”Silver Economy Award”, der uddeles af den internationale organisation SEED (Supporting Entrepreneurs for Environment and Development).

SEED er et netværksprojekt under Europa-Kommissionen, og prisen belønner innovative løsninger, som kan forbedre livskvaliteten hos ældre.

Vinderløsningerne skal efterfølgende tjene som gode eksempler for andre regioner, der også ønsker at styrke indsatsen for den aldrende befolkning.

Flot internationalt skulderklap til syddansk innovation

Koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen er stolt over, at regionen har formået at vinde prisen foran et stærkt felt:

- Det er fantastisk, at vi får et internationalt skulderklap i den kaliber, og det vidner om, at vi i Region Syddanmark er med helt fremme, når det gælder udvikling af nye behandlingsmuligheder. Den slags anerkendelse bliver bemærket rundt omkring i udlandet, siger han.

En løsning der indsamler og ensretter data fra ældre patienter

Platformen indsamler mange forskellige slags data og sorterer dem, så de kan bruges af sygehuspersonale, hjemmesygeplejersker og praktiserende læger.

Platformen kan blandt andet løbende modtage data fra sensorer, der sidder på patienten, samt data som patienten selv taster ind. Og så kan platformen indsamle data, som hjemmesygeplejerskerne eksempelvis måler ved hjælp af en særlig syddansk GERI-kuffert, der blandt andet testes i et samarbejde med Odense Universitetshospital og fire fynske kommuner.

GERI-kufferten indeholder blodtryksapparat, blærescanner, vægt og et håndholdt blodprøveapparat.

Ved at tilpasse patientens data og gøre dem tilgængelige, bliver det nemmere for sundhedspersonalet at få et overblik over patientens tilstand og derefter lave en behandlingsplan.

Direktør Peder Jest fra Odense Universitetshospital ser gode muligheder i it-platformen:

- Generisk Telemedicinsk Platform kombineret med vores GERI-kuffert giver nogle gode muligheder for at hjælpe ældre mennesker, der typisk har en række sygdomme, der kræver behandling og løbende opfølgning af sundhedspersonalet. Vi mener, vi har en løsning, der vil kunne gøre en stor forskel og som vil kunne undgå mange ofte unødige indlæggelser i fremtiden.

I dag bruges GTP som samlingspunkt og test-sted for flere slags pilotprojekter, herunder GERI-kufferten, der har særligt fokus på målgruppen.

Platformen giver særligt mening at anvende i situationer, hvor der skal være et tæt samarbejde mellem forskellige sektorer i sundhedsvæsenet, og hvor det er oplagt at inddrage patienterne i behandlingen - eksempelvis igennem brug af måleudstyr i hjemmet.

Yderligere information

Koncerndirektør Kurt Espersen, Region Syddanmark, telefon 21 67 90 21
Direktør Peder Jest, OUH Odense Universitetshospital Svendborg Sygehus, Region Syddanmark 40 82 73 41
Konst. enhedschef Simon Lindegaard, Syddansk Sundhedsinnovation, Region Syddanmark, telefon 21 22 22 24