DM i Skills skydes i gang i Fredericia

Torsdag 4. februar begynder DM i Skills 2016 i Messe C i Fredericia. Her vil 300 elever fra erhvervsuddannelser i hele landet i løbet af tre dage konkurrere om, hvem der er bedst inden for 36 forskellige fag. Samtidig skal 80 8.-klasser prøve kræfter med håndværksfagene.

Der bliver tryk på kedlerne, når DM i Skills 2016 skydes i gang 4. februar i Messe C i Fredericia.

Her samles 300 elever fra erhvervsuddannelserne til en dyst om, hvem der er de bedste i landet inden for 36 forskellige håndværksfag.

Region Syddanmark har støttet arrangementet med knap tre mio. kr. fra uddannelsespuljen, da det bakker op om regionens indsats om at få flere til at tage en erhvervsuddannelse, forklarer formand for Udvalget for Regional Udvikling Bo Libergren (V):

- Et af målene i vores kommende regionale vækst- og udviklingsstrategi for 2016-2019 er, at 25 pct. af en årgang vælger en erhvervsuddannelse efter 9. eller 10. klasse i 2020. DM i Skills bidrager i den grad til, at erhvervsuddannelserne kommer på landkortet i regionen. Det er min forventning, at arrangementet kan være med til at inspirere andre unge og dermed bidrage til at realisere målsætningen, siger han.

Rekordmange 8. klasser

Det er ikke kun elever på erhvervsuddannelserne, der skal dyste i håndværk. Også 80 8.-klasser fra hele landet deltager i finalen i Skills Stafetten, som løber af stablen fredag 5. februar. Under ledelse af tv-værten Jacob Riising kæmper hold på tre fra hver skoleklasse, mens klassekammeraterne hepper. Det gælder om at løse fire-fem praktiske opgaver på tid.

De 80 klasser er fundet via regionale Skills Stafetter arrangeret på skolerne, ved bymesterskaber eller under introdage på landets erhvervsskoler i løbet af det seneste år. Skills Stafetten er nu så udbredt et fænomen, at flere end 45.000 8. klasseselever fik en sådan oplevelse i løbet af 2015. Det er over 70 procent af hele denne ungdomsårgang.

De 80 deltagende klasser i finalen er ny rekord, og det glæder Bo Libergren, at der også fokuseres på potentielle erhvervsuddannelseselever:

- Hvis vi i fremtiden vil have flere til at tage en erhvervsuddannelse, er det også nødvendigt at åbne de unges øjne for de muligheder og spændende udfordringer, man kan få, hvis man vælger en erhvervsuddannelse. Det er netop det, Skills Stafetten sigter på at gøre. Grundskoleeleverne får afprøvet deres evner og talent, og det kan være med til at skabe en større interesse for og viden om erhvervsuddannelserne, siger han.

DM i Skills 2016 afholdes i Messe C i Fredericia. Arrangementet begynder torsdag 4. februar kl. 9 og slutter lørdag 6. februar kl. 16.30. Der er gratis entre, og der forventes ca. 45.000-50.000 besøgende i løbet af de tre dage, arrangementet varer.

Læs mere om DM i Skills og hent programmet her (eksternt link).

Bo Libergren