Fælles om en stærkere fremtid

Der var fokus på vækst, udvikling og en fælles erklæring, da Region Syddanmark mandag 13. april 2015 holdt sit allerførste Syddansk Topmøde på Scandic Hotel i Kolding.

Godt 170 repræsentanter fra de syddanske kommuner og regionen, syddanske videninstitutioner samt virksomheder blev præsenteret for den aktuelle status på regionens styrker som fx stærke eksportvirksomheder og nationale erhvervsklynger inden for offshore og energieffektivisering. Men også på de udfordringer i form af manglende fysisk og digital infrastruktur, faldende indbyggertal og mangel på højtuddannet arbejdskraft, den syddanske region står over for i dag og i fremtiden.

- Vi oplever vækst og det gode liv i Syddanmark. Og det skal vi sikre, at vi bliver ved med. Men selvom vi har skabt gode resultater, kan vi ikke bare læne os tilbage. Derfor mødes vi i dag for at udvikle. For vi vil mere end bare at bevare det, vi har. Det er netop baggrunden for, at vi for første gang nogensinde afholder Syddansk Topmøde. Topmødet markerer startskuddet på en ny samlet vækst- og udviklingsstrategi for Syddanmark, sagde regionsrådsformand Carl Holst (V).

Attraktiv, aktiv og produktiv

Med oplæg fra bl.a. formand for Regional Udvikling, Stephanie Lose (V), der præsenterede regionens nye vækst- og udviklingsstrategi, Dr. Rolf-Barnim Foth fra ministeriet for økonomi, trafik og turisme i Hamborg, Carsten Hansen (S), minister for by, bolig og landdistrikter, samt Lars Løkke Rasmussen, formand for Venstre, blev nogle af de rammevilkår, regionen står over for skitseret fra både regionalt, nationalt og globalt perspektiv.

Til at binde dagens knap 20 oplægsholdere sammen stod TV 2’s Cecilie Beck klar med mikrofonen og skarpe spørgsmål.

Dagen sluttede af med en præsentation af en fælles erklæring ”Fælles om en stærkere fremtid”, som Carl Holst (V), Stephanie Lose (V) samt Egon Fræhr som formand for de 22 syddanske kommuner skrev under på.