Børnene tog en tur tilbage til 1864

Der var stor opbakning til aktiviteterne i ”1864 for børn” i efterårsferien. Her var det nemlig børnenes tur til at markere 150-året for Slaget ved Dybbøl.

”Jeg synes at det hele handler om magt. Bare fordi du har den betyder det ikke, at du skal bruge den mod andre.”

Sådan lød én af de mange tekster, som børn skrev på postkort i løbet af efterårsferien. Børn, som besøgte markedspladsen ved Sønderborg Slot, blev opfordret til at skrive om 1864 og om krig og fred på et postkort, og det kom der mange gode og kloge hilsener ud af.

Hele efterårsferien strømmede ikke mindst børnefamilier til Sønderborg for at deltage i de mange aktiviteter i ”1864 for børn”. Ved Sønderborg Slot var der en række markedstelte, hvor der blev fortalt historier, kogt bolsjer, drejet i træ og quizzet. Danmarks Radio var også rykket til Sønderborg i forbindelse med premieren på den store tv-serie ”1864”, og DR havde bl.a. taget kostumer fra tv-serien med. Det blev et hit for både børn og voksne at kravle i kostumerne og blive fotograferet.

Inde på slottet var der også aktiviteter for børn, fx kunne de fremstille en collage over 1864 på ipad og støbe tinsoldater. Der var også rigtig mange besøgende til omvisningerne af både den faste udstilling om 1864 og særudstillingen ”Mennesker i krigen 1864”, som efter den 26. oktober pakkes sammen og sendes til Nationalmuseet.

Aktiviteter var et hit

- Det har været rigtig fint med de mange aktiviteter ved og på slottet. I efterårsferien havde vi væsentligt flere gæster end normalt, og vi har generelt haft større besøg på museet i år, end vi plejer, og det er til trods for en god sommer, siger museumsinspektør Inge Adriansen fra Museum Sønderjylland, Sønderborg Slot.

Også på Dybbøl Banke var p-pladsen ved Historiecenter Dybbøl Banke fyldt hver dag i efterårsferien. Flere dage blev omkring 700 gæster klogere på krigen og soldaterlivet i 1864 i historiecentret, som allerede inden ferien havde haft 75.000 gæster og dermed passeret den hidtidige besøgsrekord.

Markering peger fremad

- Selvom vejret ikke var helt med os i efterårsferien, så har publikum til gengæld været det, og her tænker jeg ikke mindst på de mange børn og unge, som besøgte Sønderborg og Dybbøl. Jeg er utrolig glad for, at markeringen af 150-året for Slaget ved Dybbøl på denne måde kommer bredt ud og skaber opmærksomhed om vores fælles historie i den dansk-tyske grænseregion, siger regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark og fortsætter:

- Samtidig er jeg ikke i tvivl om, at vi også bliver klar over, hvor meget vi kan bruge hinanden til i grænseregionen. Og jeg er heller ikke i tvivl om, at flere af de besøgende vender tilbage til området, fordi de opdager, hvor meget grænseregionen har at byde på.

Det er Region Syddanmark, Sønderborg Kommune, Sønderborg Erhvervs- og Turistcenter, Sønderborg Slot og Historiecenter Dybbøl Banke, som har stået bag ”1864 for børn”. Med afslutningen af ”1864 for børn” søndag, er de mange markeringer i forbindelse med 150-året for Slaget ved Dybbøl, som Region Syddanmark har støttet, ved at være afviklet.

Regionsrådsmedlem Jens Møller (V) tager et billede af børnebørnene:

Region Syddanmarks regionsrådsmedlem Jens Møller (V) tager et billede af børnebørnene.

Regionsrådsmedlem Jens Møller (V) tager et billede af børnebørnene.