Ansøgere til erhvervspris viser vejen over grænsen

Stor interesse for Dansk-Tysk Innovationspris, som uddeles den 3. april. Flere af ansøgerne er gode eksempler på, at samarbejde på tværs af grænsen kan skabe merværdi.

En fagjury har i øjeblikket travlt med at arbejde sig gennem knap 100 ansøgninger til Dansk-Tysk Innovationspris, og initiativtagerne til prisen er imponerede over, at der er så mange ansøgere. Og ikke nok med det. De glæder sig samtidig over, at ansøgningerne tydeligt viser et stort potentiale for at skabe vækst i grænseregionen.

Dansk-Tysk Innovationspris uddeles den 3. april på en Dansk-Tysk Erhvervsdag, som afvikles hos Danfoss Silicon Power i Flensborg. Både pris og erhvervsdag er et led i den fremadrettede markering af Dybbøl 2014, og bag initiativet står IHK Flensburg (Industrie- und Handelskammer i Flensborg), Region Syddanmark, Landesregierung Schleswig-Holstein og Udviklingsråd Sønderjylland.

For at komme i betragtning til prisen skal ansøgerne tydeligt kunne anvise, hvor vidt deres ide kan skabe merværdi gennem samarbejde over grænsen.

- Det glæder mig, at virksomheder på begge sider af grænsen viser stor vilje og lyst til innovation, som simpelthen er nødvendig for at skabe vækst i regionen, siger regionsrådsformand Carl Holst, Region Syddanmark.

Der er blandt ansøgerne en del eksempler på innovation, som endnu ikke har været fremme i offentligheden.

- Det er især mangfoldigheden og bredden i ansøgningerne inden for innovationsområdet, der har gjort indtryk på mig. Konkurrencen bidrager til, at sætte fokus på mulighederne og styrkepositionerne i vores fælles erhvervsområde, siger Uwe Möser, præsident i IHK Flensburg.

Prisen overrækkes på Dansk-Tysk Erhvervsdag, hvor erhvervsfolk fra begge sider af grænsen kan deltage. Ud over prisoverrækkelsen er der seks inspirationsfora med temaer lige fra bæredygtig energi til fødevarer.

Dagen rammes ind af to foredrag med kendte erhvervsfolk. Professor Dr. Thomas Straubhaar, leder af Hamburgisches WeltWirtschaftsInstitut, er en flittig deltager i erhvervsdebatten i Tyskland, og han taler om ”Styrken ved grænseoverskridende regioner”.

Soulaima Gourani, rådgiver, iværksætter og forfatter er en kendt debattør i Danmark. Hun er tidligere kåret som én af Europas førende lederskikkelser i 40’ European Young Leaders. Hendes foredrag har titlen ”Innovation kender ingen grænser”.

Læs mere om erhvervsdagen og programmet på www.dybboel2014.dk

FAKTA

Dansk-Tysk Innovationspris har en samlet værdi på 640.000 kroner og er sponsoreret af Bitten og Mads Clausen Fond og Flensburg Innovativ!
Ansøgerne bliver først vurderet af en fagjury, og derefter afgør en finalejury hvem, der kåres som vindere.

Finale-jury:

• Carl Holst, formand for regionsrådet i Region Syddanmark
  • Uwe Möser, præsident for IHK Flensburg
  • Simon Faber, Flensburg Innovativ! e.V.
  • Statssekretær Ralph Müller-Beck, ministeriet for erhverv, arbejde, trafik og teknologi i Slesvig-Holsten
  • Ole Daugbjerg, formand for Udviklingsråd Sønderjylland

Yderligere information