Grete Kirketerp Nielsen ny direktør i Sygehus Sønderjylland

Region Syddanmark har i dag ansat Grete Kirketerp Nielsen som ny sygeplejefaglig direktør i Sygehus Sønderjylland.

Grete Kirketerp Nielsen er 58 år og kommer fra en stilling som oversygeplejerske på H.C. Andersen Børnehospital, der er en del af Odense Universitetshospital. Hun kommer til den sønderjyske sygehusenhed med mange års erfaring fra forskellige lederjob på blandt andet Odense Universitetshospital og sygehuset i Svendborg. Den nye direktør begynder i jobbet den 1. december 2012.

- Grete Kirketerp Nielsen har en stor og solid erfaring med at lede store afdelinger på forskellige sygehuse. Samtidig interesserer hun sig for, hvordan man kan udvikle organiseringen og arbejdet på et sygehus. De kompetencer bliver der god brug for på de sønderjyske sygehuse i de kommende år, hvor vi blandt andet skal have akutsygehuset i Aabenraa og specialsygehuset i Sønderborg på plads, siger sundhedsdirektør i Region Syddanmark Jens Elkjær.

Grete Kirketerp Nielsen afløser Ditte Thinggaard i stillingen som sygeplejefaglig direktør, da Ditte Thinggaard har valgt at gå på pension.

Tre direktører i direktionen

Grete Kirketerp Nielsen indtræder i direktionen på Sygehus Sønderjylland, hvor hun kommer til at arbejde sammen med administrerende sygehusdirektør Finn Jensen og lægefaglig direktør Søren Aggestrup.

- Grete Kirketerp Nielsen har meget med i rygsækken, og hun passer godt ind i direktionen. Jeg er sikker på, at hun har rigtigt meget at bidrage med i forhold til den nye centerdannelse og dermed i udviklingen af gode patientforløb, siger administrerende sygehusdirektør Finn Jensen.

Sygehus Sønderjylland er i gang med at organisere patientbehandlingen i 11 nye centre, der tager udgangspunkt i patientforløb i stedet for de lægelige specialer. De nye centre er en logisk forlængelse af den nye fælles akutmodtagelse, som er sygehusets fælles indgang for alle akutte patienter. De nye centre bliver virkelighed fra 1. januar 2013.

- Jeg glæder mig rigtigt meget til det nye job. Som et af de første sygehuse i Danmark er Sygehus Sønderjylland i gang med at organisere sig i nye centre, hvor omdrejningspunktet er patienterne i stedet for specialerne. Det er en nytænkning, som jeg finder rigtigt og spændende, og som jeg tror, jeg kan bidrage til, siger Grete Kirketerp Nielsen.

Grete Kirketerp Nielsen bor i Odense. Hun har to voksne børn, en søn der er ansat i udenrigsministeriet og arbejder i Dar es Salaam, Tanzania, og en datter, der er pædagog i Odense.

Der var syv ansøgere til stillingen som sygeplejefaglig direktør på Sygehus Sønderjylland.

Fakta om Grete Kirketerp Nielsen i uddrag:
Uddannelse

2007: Cand cur., Institut for sundhedsvidenskab, Afdelingen for sygeplejevidenskab, Aarhus Universitet

2002: Master i Public Management, Institut for samfundsvidenskab, Syddansk Universitet

1994: Sygeplejefaglig diplomuddannelse med speciale i ledelse, Danmarks Sygeplejerskehøjskole ved Aarhus Universitet

Erhverv

2010-2012: Oversygeplejerske, H.C. Andersen Børnehospital, Odense Universitetshospital

2007-2010: Oversygeplejerske, Medicinsk afdeling på sygehuset i Svendborg

1998-2007: Oversygeplejerske, Endokrinologisk afdeling M, Odense Universitetshospital

1996-1998: Afdelingssygeplejerske, Endokrinologisk afdeling M, Odense Universitetshospital

1995: Administrativ medarbejder, sygeplejevikarbureauet Danacare, Odense

1987-1995: Forskellige sygeplejerskestillinger på sygehuset i Helsingør

1979-1987: Forskellige sygeplejerskestillinger på Rigshospitalet

Grete Kirketerp Nielsen har desuden beklædt en række tillidsposter og er forfatter til en lang række sygeplejefaglige artikler og rapporter.

Fakta om Sygehus Sønderjylland

Sygehus Sønderjylland har hjemme på fire adresser i Aabenraa, Sønderborg, Tønder og Haderslev.
Sygehuset behandler patienter inden for næsten alle specialer såvel medicinske som kirurgiske.
Sygehuset har 2768 ansatte og et budget på 1,7 mia. kr.
Som et led i akutplanen for Region Syddanmark er sygehuset i Aabenraa udpeget som akutsygehus for det sønderjyske område. Sygehuset i Sønderborg skal udvikles til specialsygehus, sygehuset i Tønder er sammedagssygehus mens sygehuset i Haderslev lukker i 2014.

Jens Elkjær, sundhedsdirektør i Region Syddanmark, mobil 29 46 71 25

Grete Kirketerp Nielsen, kommende sygeplejefaglig direktør i Sygehus Sønderjylland, mobil 20 23 25 77.

Finn Jensen, administrerende sygehusdirektør i Sygehus Sønderjylland, mobil 29 43 86 48