Lægefaglig direktør: Vi vil overveje vores procedurer

Lægefaglig direktør i psykiatrien i Region Syddanmark forklarer, at personalet på den psykiatriske afdeling var ekstra omhyggelige, da de kropsvisiterede patienten, der står bag knivoverfald.

Ved grundlovsforhøret i dag oplyste patienten, som i går knivoverfaldt en læge og to sygeplejersker på Psykiatrisk Afdeling i Odense, at han havde kniven med ind på afdelingen i en taske. Som det er helt normal procedure blev manden kropsvisiteret, da han blev indlagt, ligesom hans taske blev gennemsøgt.

- Vi var ekstra omhyggelige, da vi kropsvisiterede patienten og gennemgik hans taske. Det var vi, fordi vi fandt en sten og en stålwire i tasken. Hvis det alligevel er lykkedes for ham at smugle kniven ind på den måde, har vi selvsagt ikke været grundige nok. Nu afventer vi, at politiet bliver færdige med deres undersøgelser, og at Arbejdstilsynet kommer på besøg. Samtidig gennemgår vi under alle omstændigheder vores visitationsprocedurer for at vurdere, om der er ting, vi skal ændre på, siger lægefaglig direktør i psykiatrien i Region Syddanmark, Anders Meinert Pedersen.

Sagen kort

Patienten henvendte sig natten til torsdag på den psykiatriske skadestue i Odense. Her tilbyder personalet ham indlæggelse, som han takker nej til. Personalet vurderer dog, at han har brug for hjælp, og han bliver derfor tvangstilbageholdt.
De tre medarbejdere, som fredag formiddag blev overfaldet af manden, er fortsat indlagt på Odense Universitetshospital.

Sikkerhed og debriefing

Alle patienter bliver kropsvisiteret ved ankomsten, og deres eventuelle bagage bliver undersøgt. Det sker for at forebygge, at der kommer narkotika eller våben ind på afdelingen.
Personalet er vant til at håndtere farlige patienter. De er uddannet i konflikthåndtering og er i stand til at spotte og håndtere tilspidsede situationer, inden de udvikler sig.
Ifølge patientens journal er alle sædvanlige procedurer blevet fulgt i forbindelse med indlæggelsen og behandlingen.

Debriefing igen mandag

10 medarbejdere var på arbejde på det berørte afsnit, da knivoverfaldene fandt sted, men alle medarbejdere på Psykiatrisk Afdeling Odense er i løbet af fredagen blevet debriefet af krisepsykologer. Mandag vil der være endnu en debriefing, hvor alle medarbejdere, der ønsker det, kan deltage.

Patienter er flyttet

Der er taget særlig hånd om de øvrige patienter på det afsnit, hvor overfaldet skete. De er flyttet til andre afsnit på afdelingen og har alle fået uddybende information om hændelsen.
Psykiatrisygehuset indlægger fortsat nytilkomne patienter på andre afsnit og afdelinger - enten i Odense eller i Svendborg og Middelfart.

Yderligere oplysninger:

Anders Meinert Pedersen, lægefaglig direktør i psykiatrien i Region Syddanmark, mobil 20 10 19 31